torsdag 12 maj 2011

Gästblogg: Med dottern i USA

Karins NYC


Här kommer ett gästinlägg från Karin som tidigare gästbloggat om
allt från sitt år med utmaningar, till stressigt studentfirande och att gå igång på begränsningar.

Jag läste Oskars gästblogg från hans resa i Mexico. Intressant! Själv är jag i USA sedan en dryg
månad. Jag bor i Harlem i New York med min 20-åriga dotter och lever en blandning av vardagsliv och turistande. Som miljömedveten har jag dåligt samvete över att ha flugit hit och vad det kostade i koldioxidutsläpp etc. Vi tog oss dock mellan resans första anhalt New Orleans och New York med tåg (30 tim och drygt 2000kr/biljett) för att slippa ännu sämre samvete. Förutom den vinsten fick vi se en stor del av landet glida förbi i lagom takt vilket var mycket intressant.

På plats i New York har jag funderat en del över den stora mängd skräp som produceras när man lever som man gör här, det vill säga dricker en massa take-away-kaffe i engångsmugg och ofta köper hämtmat att äta hemma eller i parken. Varje gång vi köpt hämtmat har vi till varje plastlåda fått plastbestick i plastpåse, 5 servetter och hela härligheten nedstoppad i ytterligare en plastpåse. Det är ju inte klokt! Den här livsstilen som bygger på omedelbar behovstillfredsställelse, kan vi ju bara inte fortsätta med. Resultatet syns tydligare här än hemma för varje morgon ligger det högar med sopsäckar i gathörnen som under förmiddagen hämtas upp av en sopbil. Vi trodde först inte alls att man sorterade skräp men det gör man delvis.

I denna extrema storstad som jag tycker så mycket om finns det många miljömässigt positiva
exempel också. Tunnelbanenätet är stort och fungerar bra. Det gör även biljettsystemet och som
luttrad Göteborgare är jag tacksam för det. På restaurangerna är det självklart att servera vanligt vatten, alltså inget tramsande med flaskvatten (jo det går naturligtvis att få om man vill) och det är också självklart att man kan få med sig den mat hem som man inte orkade äta upp (mer plastlådor men mindre kastande av mat). Bondens marknad finns lite överallt och många ekologiska mataffärer.
För att minska risken att behöva köpa något att äta (ofta onyttigt) akut på stan har vi tagit till vana att alltid ha skalade morötter i lagom bitar med oss. De behöver inget kylskåp, håller sig en dag i en väska och har räddat oss många gånger. Att dagen innan laga middag så att man vet att det snabbt går att värma något hemma är också ett bra tips. Jag har till och med haft en groddburk med mig på resan, köpt mungbönor, linser etc i lösvikt och därigenom hela tiden haft färska groddar till hands. Lite överkurs kanske men det känns bra. Grodda är urenkelt! Matlagning och groddande kräver förstås ett kök, vilket vi har haft.

Min erfarenhet från denna resa är att det egentligen är människorna man möter som betyder mer än alla sevärdheter etc . Rent miljömässigt är naturligtvis ”Hemester” att föredra framför flyg över Atlanten men då hade vi missat språket, intrycken, dofterna, maten… Alltså hemester ofta, flyg sällan och då vara borta länge. Men det vet vi ju alla redan!

Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin