tisdag 10 maj 2011

Cykeltisdag: Dags för cykeldag igen



För tredje året i rad tog vi oss till Torslanda torg för att delta i den årliga cykeldagen. Till skillnad mot förra året så sken solen och kön till Sportsons gratisservice ringlade lång. Både sonen och jag passade på att besiktiga våra cyklar.

Cykelfrämjandet delade ut broschyrer och tipsade om utflyktsmål som lätt kan nås med cykel. En del som Rya skog, står redan på min lista. När jag cyklade till Stenungssund förra helgen passerade jag ett naturreservat utanför Kärna, det skulle jag också vilja ta en närmare titt på.

april 042

Jag hade med mig min Brompton som väckte en hel del uppseende både bland cykelfantaster och vanliga söndagsåkare. Hos Sportson kunde man provköra en vikcykel från Nishki men jag föredrar helt klart min Brompton.

Trafikkontoret var på plats och jag tog naturligtvis tillfället i akt och prata med Trafikkontorets utsända. Jag beklagade mig bland annat över skötseln av gång/cykelbanor, en hel del sträckor t. ex är fortfarande fulla med grus. De tipsade om Trafikkontorets kundtjänst med telefonnummer 031-15 00 17 - och att det bara är att ringa om man har synpunkter...
Efter att vi röstat på var nästa luftpump ska placeras (jag tyckte Hjalmar Brantingsplatsen) och dottern vunnit en lagsats passade jag på att ta en ny cykelkarta över Göteborg och en karta över Västra Hisingen med cykel- och gångvägar, pendelparkeringar och motionsanläggningar.

Cykeldagen avslutades med godisregn så nu behöver vi inte köpa något lördagsgodis till barnen det närmsta året...

Mer
Missade du cykeldagen i Torslanda finns det andra cykelaktiviteter runt om i Göteborg

  • 14 maj kl 11–14 vid Origohuset i Billdal
  • 14 maj kl 11–14 på Tuve torg
  • 15 maj kl 12–15 i Kastanjeallén, Opaltorget
  • 21 maj kl 11–14 på Selma Lagerlöfs torg
  • 26 maj kl 15–19 på Angereds torg
  • 28 maj kl 11–14 på Axel Dahlstöms torg
  • 29 maj kl 11–14 på Chapmans torg
  • 11 juni kl 11–14 vid kulturhuset Kåken

1 kommentar:

  1. Trevligt att se trotjänaren! Denna Brompton har jag gjort många trevliga turer i Stockholm med. Går utmärkt att ta med på X2000.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin