lördag 13 februari 2010

Fynda på årets bokrea

books

Bild: no_typographic_man


Jag har kollat igenom diverse kataloger och webbplatser och kan tipsa om lite intressanta böcker på årets bokrea. Har du köpstopp kan du säkert få tag på dem på biblioteket.

I Akademibokhandelns katalog hittade jag Lena Israelssons - handbok för kökträdgården. Hos Adlibris rear man alla möjliga böcker:
Äkta vara : guide till oförfalskad mat av Mats-Eric Nilsson.
Röj och rensa av Nina Strandberg
Carolas ekokök : mat som smakar på riktigt av Carola Magnusson
Tio tankar om tid : tio år senare av Bodil Jönsson
Ekologiska smaker : äkta matglädje, äkt... av Henrik Arkåsen
Cool it : den skeptiska miljövännens guide till den globala uppvärmningen av Björn Lomborg
Schyssta bananer : den krokiga vägen till Rättvisemärkt av Harriet Lamb (som jag precis har lånat från biblioteket)
Fynda : en guide till antikt, secondhand, retro och vintage i Stockholm av Michél Carlsson
Jacobs hälsokök : mat på en kvart med familjemetoden av Jacob Wismar
Matdax : kokbok för jäktade småbarnsföräldrar av Annika Lindhe
Naturreservat & Nationalparker : pärlor i den svenska naturen av Lars Abelin
Energismarta småhus : vägledning och råd till byggherrar, arkitekter och ingenjörer.

Bokia har Rensa i röran av Karen Kingston och Ät o njut med Slow Food av Carlo Barsotti i sin rea. Bokus har Slow : lev livet långsamt av Carl Honoré, Familjens projektledare säger upp sig av Gunilla Bergensten, Sill och strömming av Leif Mannerström, Ekologisk mat i storkök av Carola Magnusson, Makten över klimatet av Christian Azar och Överlevnadshandbok för cyklister av Fredrik Falk, Simple living : nya vägar till ett meningsfullt liv av Gitte Jørgensen och Matsmart : på spaning efter nya goda trender av Stefan Edman, Bo Thunberg.

Hos de allra flesta kan du förhandsbeställa årets reaböcker och de skickas vid den officiella reastarten 25 februari. Själv funderar jag på att köpa någon enstaka, jag är rätt nöjd med att låna dem.

5 kommentarer:

  1. Jo det kliar i fingrarna att beställa lite böcker... I vanliga fall brukar jag inte handla på bokrean men bara för att jag inte får köpa böcker nu så är det såklart väldigt lockande med alla dessa mail man får från internetbokhandlar...

    SvaraRadera
  2. Bokrean är inte så miljövänlig enligt en rapport från Sydsvenskan förra året: http://peppen.wordpress.com/

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Min sambo äter böcker i ett helt annat tempo än vad jag gör.

    vi har räknat ut att hon sparar ca 200 kr i månaden på att numer inte köpa några böcker. Hon lånar allt på bibblan. Så fort en bok släpps på Adlibris så förhandsbokar hon den på bibblan.

    Jag å andra sidan får inte köpa några DVD eller Bluray filmer över huvud taget.

    Försten att antingen köpa en bok eller en DVD måste bjuda den andre på restaurang.

    Genom att minska vår konsumtion behöver vi inte en större lägenhet och bidrar också mindre till klimatpåverkan...

    SvaraRadera
  4. Hoppas barnen snart flyttar hemifrån och lämnar hela huset för oss själva :)

    SvaraRadera
  5. Bodil Jönsson talade om kunskapsbildning vid invigningen av Linnéuniversitetet. Läs talet i korthet på Seniorbloggen.se! http://bit.ly/bCa0x3

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin