onsdag 16 april 2008

Bokonsdag - hur du äter bättre och sänker dina matkostnader på kuppen!



Jag har precis streckläst "Den hemlige kocken – det okända fusket med maten på din tallrik”av Mats-Eric Nilssons och jag kommer aldrig att se på livsmedlesindustrin på samma sätt igen. Mats-Eric Nilsson är redaktionschef och matskribent på Svenska Dagbladet.
I boken skriver Nilsson om matfusk visserligen inte är något nytt, redan vid sekelskiftet med att laboratoriet numera är "den hemlige kockens kök”. Nilsson går på ett pedagogiskt sätt igenom tillsatser som aromer, smakförstärkare och hur det har kommit sig att vi faktiskt accepterar och föredrar fuskversioner av maten som bake-off och "färskpressad juice".
I slutet av boken finns det tre riktigt användbara kapitel; en inköpsguide där han skriver lite mer ingående om 66 st livsmedel (t. ex fetaost, buljong eller apelsiner) som vilka sorter man skall leta efter i affären, vad bra respektive dåliga versioner av produkten kan innehålla och hur man känner igen en riktigt mogen frukt. Därefter följer en utförlig säsongsguide, en Sverigeguide med adresser till bra matproducenter samt en guide till samtliga e-nummer.
Den hemlige kocken har tilldelats Måltidsakademins pris för bästa måltidslitteratur 2007 i kategorin "Populärvetenskapliga publikationer". Motiveringen löd:"En bok som avslöjar det okända fusket med maten på din tallrik. Ett angeläget ämne i ett samhälle där matintresset är mycket
Bra mat är billig mat - i längden!
I måndags skrev jag om priset på ekologisk mat. Samma dag kom det en poängutdrag från ICA hem i brevlådan och vi handlade mat och förbrukningsartiklar för 4200 kr i mars, inte speciellt mycket för 2 vuxna och två förskolebarn där en vuxen tar med sig matlåda till jobbet de flesta dagar. Jag har alltid tyckt att vi äter hälsosamt t. ex övervägande ekologiskt. Vi har av nödvändighet alltid läst innehållsförteckningarna eftersom våra barn är överkänsliga mot två stycken konserveringsmedel, kanel samt mejeriprodukter även om det sistnämnda verkar vara på väg att växa bort. Men efter att ha läst den hemlige kocken kommer vi att köpa förmodligen att köpa ännu fler rena råvaror vilket borde bli billigare i längden. Att äta ute känns också tveksamt, på krogar och caféer kan man ju inte gärna be att få läsa på innehållsförteckningarna i köket. Jag erkänner att det ha slunkit ned en och annan fryst eller kyld färdigrätt från Hemköp när jag inte haft lunchlåda med till jobbet och i fortsättningen kommer jag att läsa ytterst noga på förpackningarna. Inte ens sushi känns speciellt lockande längre (vad är det som ger wasabin dess illgröna färg, varifrån kommer fisken och är det MSG i misosoppan?) Jag tror att det blir hemgjord sushi i fortsättningen. Sålunda kommer våra matkostnader förmodligen att sjunka ytterligare även om det kommer att ta längre tid . Varför inte prova att slopa alla tveksamma produkter själv och se vad det får för på ekonomin.
Köp den!
Det här är en bok som jag definitivt kommer att köpa, det är din överlevnadsguide till livsmedelsdjungeln, ett utmärkt redskap vid veckoplanering och ett bra uppslagsverk. Du kan köpa den direkt från Ordfront. Snart kommer ett blogginlägg där jag gör en kylskåps- och skafferirensning inspirerad av boken. Vad döljer sig egentligen i kryddblandningarna och pulvermoset?

Relaterade inlägg
Matmåndag - är ekologisk mat så dyrt?
I love ecoTema mat - ekomat
Lördagsfilm
Handla ekologiskt
Godis är inte gott


Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Den hemlige kocken - det okända fusket med maten på din tallrik av Mats-Eric Nilsson

3 kommentarer:

  1. Sämsta maten får våra barn i förskolan och skolan, med glutamat, lättmargarin och annat skräp...

    SvaraRadera
  2. Varför har jag inte läst den där boken än? Nu känner jag att jag måste läsa den direkt.

    Jag ska precis äta lunch och tittar nu ner i kastrullerna och konstaterar att det som tur är förmodligen inte innehåller något skumt.

    Oroas, liksom Hanneles promenader, över maten som skolor och förskolor serverar. Billigt och med en massa tillsatser i.

    SvaraRadera
  3. Jag håller också på och läser den och jag hoppas fler tar sig tid och dessutom vaknar och inser att dom måste förändra sina matvanor, för det här är helt sjukt att dom sätter till smakförstärkare bla i maten för att får fram en smak som vi förväntar oss.

    Nä, usch. Det bästa är att göra allt själv. Då vet man allt som oftast vad man får i sig.

    Jag har även skrivit lite om smakförstärkare i min blogg. Skriv det ordet i min sökruta så får du fram det.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin