Idag presenterade Mahir resultatet av sin bloggläsarundersökning. 740 personer har svarat på en enkät som publicerats på 31 bloggar (t. ex Köpstoppsbloggen) inom olika ämneskategorier. Mahirs undersökning visar att 58 procent av bloggläsarna har köpt något de fått tips om i en blogg. 78 procent av dessa gjorde sitt köp på nätet men samtidigt är bloggläsarna känsliga för kommersiella budskap på bloggar.
Bloggarnas inställning till reklam och pr i bloggvärlden
Hur påverkas trovärdigheten hos en blogg när det finns reklam på den?
Negativt - 42 %
Påverkar inte alls - 42%
Positivt - 6%
Vad tycker du om att bloggar blir kontaktade av företag?
Det minskar bloggens trovärdighet - 50%
Det gör varken från eller till - 38%Vet ej - 7%
Ökar bloggens trovärdighet - 6%
Källa: PR-byrån Mahirs bloggläsarundersökning
Undersökningen visar också att läsarna vill ha personligt skrivna, välformulerade, initierade bloggar. Ämnen som mat, hälsa, barn, inredning, populärkultur växer.
Det är bloggar som skriver nischat men verkar på flera arenor för att de är sakkunniga på sitt område. Ofta har de flera upphovsmän som tillsammans håller
bloggen igång. Som Bokhora som skrivs av fem personer som syns och hörs på otaliga andra ställen: på bokbad hos förlagen, i P3 populär, i traditionell media, på föreläsningar. De bjuder sina läsare på mervärde i form av liveträffar, bokbyten och utlottningar.
Jag kommer att återkomma till bloggundersökningen när jag får resultatet för Köpstoppsbloggen. Tack alla ni som svarade på enkäten!
Relaterade inlägg
Fortsatt debatt om modebloggar
Köpta bloggar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar