fredag 25 april 2008

Bokonsdag - recension av Lev enklare!

levenklare

Det här är första delen av recensionen om Lev enklare, idéer för en hållbar livsstil. Nästa del kommer förhoppningsvis i helgen.
Författaren till boken Giséla Linde bor på Åland där hon kombinerar sitt arbete som frilansjournalist med att vara smyckessmed. I sitt jobb som frilansare har hontidigare skrivit mycket om livsstilsfrågor och hälsa för tidningar som Hälsa och PS i Sverige.

När jag var i Stockholm för ett tag sedan hann jag läsa igenom nästan hela Lev enklare men jag har vid flera tillfällen återvänt till boken för att läsa om delar och fundera över vissa frågeställningar.
Boken fungerar att läsa på fler olika plan, man kan plöja den och få praktisk inspiration att förändra sitt liv men man kan också välja att jobba mer med övningarna som inleder/avslutar varje kapitel.Denna recension behandlar Del 1 av 6, Ett enklare liv - varför det?
Boken inleds med en att Giséla Linde berättar om hur hon blev intresserad av ett enklare liv. Det började med at thon gick ner i arbetstid för att ägna sig åt silversmide. Efter ett tag flyttade familjen från stressiga Stockholm till Åland och till ett hus på landet. De ville få mer och bätte livskvalitet. Hon bytte den trygga fasta anställningen mot en tillvaro som frilansjournalist och smyckessmed. Men trots at thon egentligen hade det så bra kunde hon inte släppa kraven och stressen. Till slut bytte de huset på landet mot en lägenhet i småstaden Mariehamn.

Hitta livet
Linde skriver om hållbar livstil. Trots att hon själv skrivit om hälsa och personlig utveckling så länge så har hon ändå svårt att ta till sig kunskapen och anpassa den till sitt liv. Vård av sjukt barn gör t. ex henne otroligt stressad - hon har ju faktiskt avsatt en vecka för att skriva på sin bok.

Jag trillar dit gång på gång - vanemässigt värderar jag den produktiva tiden högre än livshelheten. Till och med när pausen faktiskt är påtvingad blir jag frustrerad över detja ginte får till. istället för att ta till vara på det jag får. Ja, jag får nästan dåligt samvete inför mig själv när jag ha rmage att njuta mitt i eländet.

Detta kan jag verkligen identifiera mig med. Förubt blev jag otroligt stressad av att vår omsurgsfulla planering gick åt fanders - nu ser jag VAB som en nödvändig paus i tillvaron och njuter av lite tid med barnet. Barnen lär ju inte bli friskare för att man stressar.
Resten av kapitlet handlar bland annat om att skriva ner sin mål och önskningar i livet. Forskingen visar att de som har formulerat sina planer och drömmar är mer framgångsrika än de som inte gör det. Framgången bestod inte bara av att de tjänade mer pengar utan de mådde även bättre och hade stabilare relationer. Kapitlet avslutas givetvis med uppmaningen att själv skriva ner sina tankar och drömmar.
Detta är ett bra tips! För ett bra tag sedan gjorde jag någon sorts tre och sexmånadersplan över saker som jag ville få gjort. Det var allt ifrån att lära Storebror cykla utan stödhjul till att träna regelbundet. Sen glömde jag givetvis helt bort listan men när jag av en slump hittade den för någon vecka sedan var det ganska tillfredsställande att se hur mycket som faktiskt hade gått i uppfyllelse.

För mycket av det goda
Detta kapitel handlar om livstil, pengar och lycka. Hur vi jämför oss och mäter oss med andra. Men även om hur stress och press gör oss sjuka och griniga. Här har Linde ett rätt kul exempel med familjen Brewster i serien Lilla huset på prärien.

Den tysta revolutionen
Linde skriver om frivillig enkelhet som rörelse både i USA och Danmark. Hon har läst Simple Living (som jag inte gillade) men lyfter fram det väsentliga i boken - vikten av ett medvetet liv. Något som återkommer i de flesta böcker som handlar om frivillig enkelhet. Hon nämner även Slow-rörelsen som en rörelse i tiden (om än långsam sådan - min kommentar ;-D)

Ekonomiskt, ekologiskt, egoistiskt
Detta kapitel handlar om shopping som livsstil. Linde skriver om antishopparna the Compacters, och om hur egoism har format vår samhälle. Äger du eller är du frågar hon sig slutligen. Konsument eller medborgare - det är ditt val, eller är det? Är det faktiskt så att samhället/staten uppmuntrar till konsimtion snarare än att vår plats i samhällsdebatten?

Ni andra som har läst boken - vad tycker ni om första delen?

Mer!
Provläs boken
Gisela Linde som skrivit gästade Go’kväll i SVT och talade om boken. Länk till programmet på SVT Play Intervjun börjar ungefär sju minuter in i programmet.
Tänk rätt och få gott om tid

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Lev enklare - idéer för en hållbar livsstil av Giséla Linde

2 kommentarer:

  1. Det verkar vara en intressant bok. Om det svåra i att låta det lilla livet få ta plats. Jag måste läsa den. Också. :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin