måndag 7 april 2008

Matmåndag - the surreal gourmet

Bob Blumer - Surreal Gourmet - Eat Vancouver 2006 - 33

Bilden på Bob Blumer är tagen av roland

När jag träffade Johan Erlandsson på Camino Venue i helgen pratade vi bland annat om hur kul men tidsödande det är att blogga. För att strukturera och effektivisera mitt bloggande eftersom jag vill använda min tid till annat än att bara sitta vid datorn tänkte jag testa att skriva om bestämda saker på bestämda veckodagar. Jag skriver mest om konsumtion / shopping, miljö, frivillig enkelhet och böcker så min tanke är att förlägga ämnen så här;

Måndag - mat
Tisdag - miljö/klimat/återvinning
Onsdag - bokrecensioner
Torsdag - frivillig enkelhet/rensa
Fredag - konsumtion/ekonomi
Lördag - helgdag, inga blogginlägg
Söndag - blandade bloggtips - veckan som gått

Matmåndag
Det var när jag läste en blogginlägg om hur man får barn att äta grönsaker som jag först stötte på Bob Blumer, även kallad the Surreal Gourmet. Blumer är en amerikansk kock som har skrivit 4 kokböcker och som har ett eget matlagningsprogram som sänds på TV i USA, Canada och 20 andra länder runt om i världen. Hans matfilosofi går ut på att skapa rätter som är upp och ner bak och fram och rätt sjuka ärligt talat. Eller vad sägs om lammmuffins med rosa potatismos (som frosting) eller falska pommes frites (av sockerkaka) med hallonketchup serverade i McDonalds pommes frites-förpackningar eller gröna ägg, inspirerad av Dr Seuss bok "Green eggs and ham"som kom ut 1960.
Hos Amazon kan man bland annat bläddra i boken Surreal Gourmet Bites: Showstoppers and Conversation Starters och titta på de roliga bilderna.
Även om jag är tveksam till att lura i barn mat så tycker jag att Blumer i sin kokböcker visar hur man faktiskt kan ha kul med mat. Om man inte vill skoja till det så mycket i början kan man ju t. ex börja med att servera blommig falukorv (använd ett pepparkaksmått och ta ut blommor ur falukorvsbitar) eller bara servera plockmat (köttbullar, potatisklyftor, gurkbitar eller cocktailtomater på tandpetare) någon kväll.

Mat och miljö
Veckans aktivitetstips är att besöka föreläsningen av kostekonomen Cecilia Hornö och miljövetaren Catrin Björkman från Konsumenföreningen Väst. Föreläsningen är ett samarbete mellan Svensk förening för näringslära och Stadsbiblioteket.
Tid: torsdag 10 april kl. 18
Plats: Stadsbiblioteket i Götebirg, hörsalen
Kostnad: fri entré

Läs mer!
A Fool for Faux
Green Eggs and Ham inspirerade tvålar

3 kommentarer:

  1. Haha, inte leka med maten. Fast jag äger Häxans Kokbok, kul att baka spindelbröd och annat kul :)

    SvaraRadera
  2. join the cause: www.supportthedollar.com

    SvaraRadera
  3. Hejsan hej och tack för kommentar i min blogg!
    Det verkar vara en bra idé att skriva om olika saker olika dagar, men jag tror jag skulle flippa ur rätt snart och gå efter dagens tankar och känsla.
    Hur hittade Du mig?
    Ha en fin kväll!
    Anmaja

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin