lördag 26 april 2008

Lev enklare - del två

levenklare

Måste - borde - vill - en livsinventering.

Detta är en recension av andra delen av Giséla Lindes bok Lev enklare. Första delen hittar du här.

Det perfekta livet - finns det?
Detta kapitel handlar om "barbieliv", vår jakt på perfektion i livet. Linde citerar Thomas Johansson ur hans bok Makeovermani, hur vi vill ha allt, ett vacker hem, ny bil, samtidigt som vi skall vara unga, snugg aoch vältrönade, göra karriär och ha god ekonomi. De som inte ror iland detta ouppnåeliga livsprojekt som inte blir "lyckade" riskerar att bli deprimerade och sjuka. Men vem kan fasen kan få allt? Linde uppmanar läsaren i slutet av kapitlet att syna perfektionen - vad gör vi för oss själva och vad gör vi för andra?
Det är faktiskt ganska tankeväckande. Jag kan erkänna att jag t. ex klär mig för andra. Hemma föredrar jag jeans och fleecetröja men eftersom de flesta dömer personer de möter efter första intrycket inser jag att det inte ger ett speciellt professionellt intryck att dyka upp kontoret i slitna om än hela jeans.
Alla dessa måsten
Detta kapitel handlar om alla måsten i livet, hur vi aldrig sätter oss ner för att njuta av vår tillvaro. Linde citerar psykoterapeuten Elisabeth Clave som träffar många stressade barnfamiljer och som anser att vi borde gå ner lite i arbetstid för att få lite marginal i tillvaron. Clave uppmanar oss också att titta närmare på våra liv och prioritera i tillvaron, kanske skall vi våga välja bort det stora huset med den krävande trägården för att få lite mer tid för varandra.

Själv märkte jag hur stor skillnad det vara mellan att arbeta 100% & 90%. Att sluta kl 16 istället för 17 gör att både jag får mer och bättre tid med barnen. Vi är inte hungriga och kinkiga när vi lämnar dagis utan kan stanna till på lekplatsen på väg hem eller ta en sväng förbi biblioteket. Jag kan också låta ungarna hjälpa till med middagen i lugn och ro och de hinner leka ordentligt innan läggdaggs. Just det senare att hinna leka klart börjar bli mer och mer viktigt, framför allt för storebror. Problemet just nu är att han helst vill hinna leka klart innan dagis på morgonen men ochså hinna leka klart på dagis innan det är dags för frukost, något som inte lyckats få ihop än så länge.
Fri att vilja och välja
Detta kapitel handlar frihet, individens frihet i förhållande till ekonomisk enhet och vad är det som gör oss fria. "Vad är friheten värd om vi inte vågar välja annorlunda alls?"

Inventera ditt liv
Linde skriver om hur hon i arbetet med boken nästan höll på att arbeta ihjäl sig men att det är ok i perioder att köra hårt så länge man tar hand om sig och sin kropp. Man kan inte planera för allt i livet men det blir lättare om man kommer ihåg att det är något övergående.
Kapitlet avslutas med uppmaningen att inventera sitt liv genom att göra olika typer av listor eller genom att skriva en nekrolog över sitt liv.
Den sista uppmaningen är rätt kul, vilken nekrolog skulle jag vilja ha? Varför inte prova den senaste flugan, att beskriva ditt liv med endast sex ord? Axess tycker för övrigt att svenska nekrologer är trista, särskilt i jämförelse med de brittiska där man sällan skräder orden om de avlidna. Min nekrolog på endast sex ord? - att sluta shoppa öppnade nya möjligheter ;-D
Nästa gång recenserar jag del 3 - lev enklare - tingen

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Lev enklare - idéer för en hållbar livsstil av Giséla Linde

5 kommentarer:

  1. "Vad är friheten värd om vi inte vågar välja annorlunda alls?" Det var en spännande frågeställning. Den riktar ljuset mot något intressant tycker jag. Jag MÅSTE läsa boken!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker hela snacket om all stress och press känns lite väl hysteriskt. Att ett aktivt liv är bra för välmåendet är etablerat och jag tycker personligen att det är de perioder i livet jag har mycket att göra som också är mest givande.

    SvaraRadera
  3. När jag jobbade som lärare och var tyngd av allt rättningsarbete kände jag att det var på väg att stå "hon rättade ihjäl sig" på min gravsten.
    Jag bytte jobb!

    SvaraRadera
  4. Livet kan vara rätt så perfekt utan att vara "barbieliv" ;)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin