torsdag 18 februari 2010

After work med SJ

Dubbeldäckare

På väg mot Sandviken


Jag gillar verkligen att åka tåg, jag skulle aldrig flyga inrikes och drömmer om exotiska semestertågresor som Rovos Rail och Orientexpressen. Men på sistone har det inte varit lika kul att vara tågresenär i Sverige.
För några veckor sedan var jag i Stockholm över dagen. På resan upp stannade tåget två gånger för att "starta om" viljket resulterade i en dryg timmes försening. Sådant får man tåla nu för tiden även om det inte verkade bero på vädret och snön utan på datorfel. Inför hemresan kollade jag Banverkets trafikinformation så att jag inte skulle behöva stå och vänta om tåget var för senat. Inga störningar men trots det var tåget en 2o min sen.. och det skulle bli värre. Eftersom det saknades en vagn fick alla som skulle suttit där gå och ställa sig i bistron... och där fick vi stå i 4 h... Det var ju fredag eftermiddag och tåget var överfullt redan från avgång. Först i Skövde blev det ett fåtal platser lediga. Vi som stod gjorde vårt bästa för att hålla vårt och våra medresenärers humör uppe (det här är SJs nya grej, rullande After work och vi får vara de första att prova idén ...) och vi hade en hel del intressanta diskussioner om allt från regionpolitik till Vattenfalls identitetsproblem. Var sin inhandlad vinare gjorde sitt också. Sen bliv vi ju stående någonstans utanför Hallsberg som vanligt... Jag var inte på speciellt bra humör när jag väl kom hem på fredagskvällen...

Idag skulle jag boka en e-biljett för en jobbresa. Naturligtvis strulade e-biljetten för första gången, vanligtvis brukar jag åka biljettlöst på mitt SJ priokort men den här gången glömde jag att logga in när jag skulle boka och försöker man boka en ny resa med samma avgångar så har priset gått upp.... Det är iofs inget problem då man praktiskt nog kan registrerar alt. efterregistrera sin resa. Däremot fick fick sitta i över en halvtimma i telefonkö för att komma fram till kundtjänst som skickade en ny e-biljett till mig. Jag passade även på att fråga om hur lång tid jag kan räkna med innan jag får tillbaka pengarna på restidsgarantin och det skulle ta någon månas...

Idag var SJ och Banverket kallade till en utfrågning inför trafikutskottet. SJ pekade ut en rad orsaker till vinterns tågkaos, bland annat det extrema vädret, vagnar och lok som inte tål isbildning och viltolyckor. SJ-chefen uppgav också att restidsgarantin ska förbättras. Det ska i vissa fall bli möjligt att få kompensation direkt av tågpersonalen ombord (hade varit välkommet under min bistroresa). Ersättningsnivåerna kan komma att höjas och villkoren för när man kan få ersättning kan bli mer generösa.

Gunnar Lindstedt skrev för ett tag sedan en bra krönika om hur det finns en enkel lösning på SJ:s problem, han är hoppfull och det är trots allt jag också. Dessutom, vad finns det för alternativ? Långfärdsbussar är inte speciellt bekväma och jag skulle aldrig sätta mig och köra fram och tillbaka Stockholm över dagen. Är det samåkning som gäller i framtiden?

Mer
Sedan en tid tillbaka finns SJ på Twitter och det är ganska kul läsning men även ett bra exempel på ett företag som är öppet för den dialog med kunderna.


3 kommentarer:

  1. Jag gillar att åka tåg, men nuförtiden kan man ju inte lita på att vara framme i tid. Var själv i Sthlm för några veckor sedan. Hade bokat in en föreläsning på kvällen (som kostade x antal hundralappar att gå på) och bokat in ett tåg så jag skulle ha ett par timmar till godo då jag tänkte checka in på hotellet, kanske äta något snabbt och sen ta mig till föreläsningen. SJ var tre och en halv timme försenade när vi väl var framme i Sthlm, vilket gjorde att jag missade hela föreläsningen (som jag sett fram emot) och SJ ersatte bara hälften av vad tågresan kostat och inget alls av vad jag betalat för föreläsningen som jag aldrig fick se pga att tåget var så kraftigt försenat.
    Om SJ kan hålla sin tider, och klara av sitt uppdrag - att transportera människor enligt tidtabell till olika orter - så åker jag gärna mer tåg. Men då det nästan alltid innebär att jag får lägga flera timmar av min tid pp att sitta på ett försenat tåg och blir mer och mer frustrerad, arg och irriterad kommer jag nog bojkotta SJ framöver!!!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar också tåg. Men senast vi åkte nattåg till Stockholm (tar ca 9.5 timme från Umeå) så blev vi 9,5 timme försenade. Dvs resan tog totalt 19 timmar, alltså dubbel tid. Vi skulle kommit fram en fredag morgon kl 06:30 men kom fram fredag eftermiddag kl 16:00, så hela den dagen kändes bortkastad, det var bara att snabbt få i sig en falafel (eftersom vi inte haft så mkt matsäck med oss + att bistron inte kunde erbjuda veganak mat annat än saft, bullar och apelsiner) och sedan checka in på hotellet vi skulle bo på.

    Att 9,5 timmes försening enbart kan ge en halva beloppet tillbaka för resan tycker jag är skitdåligt. En hel dag gick ju bort för oss. Jag hade förväntat mig att få tillbaka pengarna för hela resan eller åtminstone 75%. Så jag hoppas verkligen att SJ skärper sig på den punkten, för fortsätta åka tåg kommer jag verkligen att göra.

    SvaraRadera
  3. Jag åker aldrig tåg längre. Jag tror jag aldrig har åkt tåg utan att vara med om förseningar. Dessutom är priset alldeles för högt för en student (det dubbla mot flyg eller buss). Just priset tycker jag är lite av ett skämt faktiskt. Nej, jag håller mig till långfärdsbuss faktiskt. Jag håller inte med om att det skulle vara obekvämt. För oss med laptop finns det dessutom trådlöst internet att roa sig med.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin