onsdag 21 januari 2009

Bokonsdag - Snabbmatslandet


"Läs Snabbmatslandet och en Big Mac kommer aldrig att smaka som förr igen."

Den här boken har jag haft i min bokhylla ett antal år och även om jag bläddrat i den har jag aldrig tidigare läst den från pärm till pärm. Snabbmatslandet, som kom ut på svenska 2002 (Fast Food Nation, The Dark Side of the All-American Meal i original), är en fascinerade bok som går igenom olika aspekter av det stora landet i väster utifrån ett snabbmatsperspektiv. Boken handlar om så skilda saker som USAs samhällsutveckling (hur drive-in kulturen uppstod i Kalifornien), marknadsföring från vaggan till graven (och hur man säljer in reklam i skolorna) , livsmedelshygien (får det lov att vara lite e-coli med din hamburgare), tillsatser (eller varför är McDonalds pommes så goda), stadsplanering, arbetsmiljön, företagskultur med fokus på franschiseföretag inom snabbmatsindustrin och mycket annat men med snabbmat som gemensam nämnare.

Några ämnen i boken kändes igen från Morgan Spurlocks film ”Super size me” från 2004 och till viss del Den hemlige kocken från men Schlossers bok kom ut redan 2001 i USA. I den Oscarsnominerade dokumentärfilmen Super Size Me genomgick filmaren Morgan Spurlock under en 30 dagar lång diet när han bara åt snabbmat. Syftet var att visa vilka effekter en diet bestående av hamburgare, pommes frites och läsk har på människan och hur snabbt kroppen förändrar sig i och med den nya dieten men han tog även upp flera av de aspekter av snabbmatsindustrin som Schlosser skriver om i sin bok. T.ex hur företag som Coca Cola och Dr Pepper sponsrar skolmat och skolböcker i utbyte mot monopol på de många läskedrycksautomaterna som finns överallt på skolområdena.
Schlosser är också tydligt inspirerad av Upton Sinclairs bok "Vildmarken" ("the Jungle") och han refererar även till den på flera ställen. Den står också någonstans i min bokhylla och väntar på att bli läst...
Den svenska utgåvan innehåller även ett efterord där Schlosser skriver om "galna ko-sjukan" och dess följder, något som blev aktuellt först efter att han givit ut boken i USA. Han bemöter även lite av den kritik som först fram efte rhans första utgåva.

Jag tyckte att boken var väldigt intressant och förhållandevis lättläst (och väl översatt). Kapitlet om slakteriindustrin och det om livsmedelshygien kan få den mest inbitne köttätare att bli vegetarian. Nu äter vi ytterst sällan snabbmat av den här typen och jag blir inte direkt mer sugen på att sätta mig i bilen och köra till närmaste snabbmastställe efter att ha läst ut boken. Nu är det förmodligen stor skillnad mellan svenska och amerikanska snabbmatsställen, inte minst när det gäller arbetsmiljö, minimilöner och möjligheten att gå med i facket men det var bara drygt ett år sedan som programmet "Uppdrag granskning" avslöjade hur papperslösa invandrare städade på bland annat McDonalds för svältlöner.
Snabbmatsindustrin har naturligtvis inte tigit still utan har lanserat en kampanj riktad mot honom och hans arbete. Bland annat är webbplatsen Bestfoodnation ett led i kampanjen att återupprätta industrins heder.

Schlosser
Författare är Eric Schlosser, en amerikansk journalist och har vunnit flera priser för sina reportageserier om ämnen som USA:s knarklagar, porrbranschen och anhöriga till mordoffer. Han jobbar för tidningar som Atlantic Monthly, Vanity Fair m. fl. "Snabbmatslandet" är hans första bok och började som ett reportage i tidningen Rolling Stone. Snabbmatslandet var Schlossers debutbok och sedan dess har han även gett ut "Pengar som gräs, Sex, droger och svart arbetskraft" (Ordfront 2004) som handlar om USA:s svarta marknad.
I maj 2006 släppte han tillsammans med Charles Wilson en mer lättläst variant av Snabbmatslandet med titeln "Chew On This" (Tugga på det här) riktad till barn och ungdomar. 2006 släpptes även filmen "Fast food nation" som bland annat visades på filmfestivalen i Cannes.

Vinn ett eget ex!
Är du sugen på att läsa boken lottar jag ut ett oläst exemplar i pocket. Allt du behöver göra för att delta i utlottningen är att lämna en kommentar på det här inlägget! Glöm inte e-postadress! Har du en blogg får du gärna länka till Köpstoppsbloggen men bara om du vill ;-D
Vinnaren dras nu på söndag!

Läs mer!
Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Fast Food Nation och Snabbmatslandet av Eric Schlosser Eric Schlosser

16 kommentarer:

  1. Japp, klart jag vill vinna boken!

    tagganer@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Har sett filmen. Den fick min son att sluta äta hamburgare. Själv har jag inte ätit sådant på länge. Bra att köttindustrins avigsidor uppmärksammas. Ät mer närproducerat och ekologiskt!

    tillmamsa@hotmail.com

    Ps kolla in min blogg www.boktokig-bokmal.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Du bara fortsätter att inspirera mig! =)

    goraskillnad@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Skulle vara intressant om en liknande bok gjordes i Sverige. Precis som du skriver tror vi nog alla det är mycket, mycket bättre i Sverige på många sätt när det gäller maten. Men hur ser det ut egentligen?

    SvaraRadera
  5. Jag är också sugen på att läsa den - men jag kanske kan få låna ditt ex istället såkan någon annan lyckligt lottad få det olästa exet.

    SvaraRadera
  6. ooo den vill jag läsa! Hoppas att jag får vara med i utlottningen!

    SvaraRadera
  7. vill gärna tävla!

    maria_markusson@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Paolo Roberto gjorde väl samma test som Spurlock, fast här i Sverige? Men jag tror att han tvingades avbryta eftersom hans värden blev för dåliga.

    smil_76@hotmail.com

    Jag länkar till Köpstopp på
    www.bokbarba.blogspot.com

    SvaraRadera
  9. Jag vill gärna vinna boken!

    b04cei@student.lth.se

    mvh Christine

    SvaraRadera
  10. Vill gärna vara med i utlottningen. Har ingen egen men läser gärna din. Du har inspirerat mig till ett köpfritt år, inte lika hårt som ditt, men inga prylar eller kläder.
    maria.sev61@hotmail.com

    SvaraRadera
  11. Har ingen egen blogg, menade jag.

    SvaraRadera
  12. Om jag vinner boken kommer jag att dansa masurka, annars blir jag tvungen att köpa den efter at du beskrivit den så intressant :-)

    SvaraRadera
  13. Klart jag vill vinna boken! Har läst om ditt köpstoppsår i olika tidningar och har äntligen hitta dig på nätet. Skön blogg här kommer jag att titta in ofta. Hoppas nu på tur...
    /Maja
    maya.hallberg@hotmail.com

    SvaraRadera
  14. Jag vill också ta chansen att vinna boken!

    ulrikaulrika@gmail.com

    Länkar till dig i min blogg http://www.ulrikaulrika.se/

    SvaraRadera
  15. Är nyfiken på boken och vill så klart ha chans att vinna den! :)

    lina@bruman.se

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin