onsdag 14 januari 2009

Bokonsdag - gratis e-bok !

2009 action plan


"True financial harmony is acieved when your pleasure in saving money equals or exceeds your pleasure in spending it"

Suze Orman är en amerikansk ekonom och TV-kändis. Hon har skrivit många böcker om hur man får koll på sin privatekonomi men ingen har ännu översatts till svenska. Orman är en återkommande gäst hos Oprah Winfrey och för knappt ett år kunde man ladda ner Ormans då nyligen utgivna bok, Women and Money, gratis under 33 h vilket över en miljon människor passade på att göra. Just nu (t.o.m 15/1) kan du ladda ner hennes senaste bok, Suze Orman's 2009 Action Plan, på engelska eller spanska, via Oprahs webbplats.
Boken är på 227 sidor (1,2 MB) och efter en snabb genombläddring verkar den trots att den är riktad till en amerikansk publik innehålla ett och annat matnyttigt för den som vill få ordning på sin ekonomi under det kommande året. Det är inga nya nyheter det handlar om men kapitel 6 som handlar om att spendera pengar och kapitel 9 som handlar om att skydda sin familj i osäkra tider kan vara bra att läsa igenom. Boken är uppbyggd på aktuella problemställningar/situationer och kortfattade råd från Orman om hur man kan lösa problemet eller hur man i vart fall bör resonera. Exempelvis "Jag känner mig skyldig för att jag inte unnar min familj allt de tjag vanligtvis köper" eller "Min dotter skall gifta sig och vi har alltid drömt om ett stort bröllop men jag måste nog låna pengar för att bekosta det".
Varje kapitel avslutas med ytterligare uppmaningar/utmaningar från Orman. T. ex uppmanar hon läsaren att inte köpa något under en hel dag eller att inte äta ute på en månad.

Läs mer om Suze Orman!
"Hi, jag heter Suze och jag är känd för att ge många råd"
Kärlek först, sedan pengar och sist saker

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Har inte läst något av henne tidigare och har inte kollat på Oprah på evigheter så jag känner inte till den här kvinnan, men det ska bli spännande läsning.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är lite tokigt med köpstopp, " inte äta ute på en månad" osv Jag tycker istället att vi bör lära oss att konsumera bättre, vilket iofs inte är det lättaste i dagens samhälle. Jag försöker köpa varor av högre kvallite hellre än mycket till så lågt pris som möjligt. Jag förstår dock inte riktigt vad vi tjänar på att inte äta ute, det är ju ingen produkt som slängs på en sophög för att vi inte använder den längre. Jag resonerar nu utifrån miljösynpunkt, är man ute efter att spara pengar är det ju en annan femma. Hur tänker du? Ursäkta att det blev lite offtopic.

    SvaraRadera
  3. Anders, jag tror att köpstopp eller någon annan form av "fasta" kan vara en bra inledning till ett hållbarare sätt att leva. Mitt köpstopp utgick varken från pengar eller miljö utan från en nyfikenhet kring vad jag skulle sakna. När jag satte reglerna utgick jag från "saker/tjänster" som kostar pengar eftersom det då var mitt sätt att se på det då. Idag hade jag kanske satt annorlunda regler.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin