onsdag 23 januari 2008

Downshifting ligger i tiden


Bild: Junnn, Tranquility - Tokyo 2002

Mindfullness var så 2007 nu är det Downshifting som gäller, i alla fall om man får tro förlagen.
DN har intervjuat alltid aktuelle Jörgen Larsson, i artikeln Var fjärde skulle byta sänkt lön mot mer fritid och GP skriver om kraven från skola, barnomsorg och fritidsaktiviteter skapar stress och dåligt samvete.

Förra året testade jag både att jobba heltid och olika grader av deltid. Heltid fungerade inte alls för vår familj, middagen blev försenad, alla var griniga och vi hann inte med att umgås innan det var dags att gå och lägga sig. Nu under våren provar jag med 90% vilket innebär att jag slutar kl 16 och att vi i lugn och ro kan gå hem från dagis, fixa och dona, laga och äta middag och ändå se lite Bolibompa tillsammans.
Våra barn håller för tillfället inte på med några organiserade aktiviteter alls. Lillasyster vill gå i till English for kids medan Storebror är mest intresserad av att jag skall förnya mitt gymkort eftersom han gillade barnpassningen på SATS Backaplan. Jag skulle kunna tänka mig dans, fotboll eller kanske friluftsfrämjandet för bägge barnen men inte allt på en gång och bara saker nära där vi bor. Dessutom är de så pass små än så länge.

Jag har tidigare skrivit flera inlägg om Jörgen Larsson:
Halvbra dag
Aftonbladet växlar ner

Vill ha mer!
Lite om frivillig enkelhet i media

Ta makten över din tid
Lästips - Bli rik på riktigt!

Läs mer
Downshifting kräver mod
Stressen ökar med inkomsten
Även chefer kan downshifta för ett bättre liv
Hårt jobb att arbeta mindre
Familjen Karlsson har ”växlat ner” för att få tid med livet
Kvinnofällan Downshifting

6 kommentarer:

  1. Intressant ämne, skulle själv gärna down-shifta för att hinna med det som är väsentligt, tror att problemet ofta är att man alltför sent inser just vad som är det väsentliga.

    Det är få som på sin dödsbädd ångrar att man jobbat för mycket, men däremot att man tillbringat för lite tid med sin familj.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar att jobba 80 %, kommer inte att gå upp till 95% vilket jag blir erbjuden om ungefär ett år. Hellre mindre pengar och mera tid, helt klart. Vill egentligen aldrig gå upp till 100 %. Det är liksom inte för barnens skull i första hand som jag trivs med det utan för att JAG inte blir överarbetad och stressad, att jag hinner med det jag vill göra utanför jobbet OCH har massa tid för familjen dessutom. Grymt bra!

    Jag jobbar fyra dagar i veckan och föredrar det framför fem kortare dagar. De här passar mig bäst.

    SvaraRadera
  3. Handarbete, virkning, stickning är också en bra väg till lugn...:)

    SvaraRadera
  4. Handarbete är verkligen inte min starka sida men jag får väl ge det ett försök. Några råd till en nybörjare (all syunskap är som bortblåst...)

    SvaraRadera
  5. Du får gärna länka till min blogg om du vill. Vi har som mål att ha köpstopp varannan månad under 2008 Med eget hus och tre barn varav två tonåringar som har aktiviteter mm känns det som om det är dömt att misslyckas med hela året. Vi ska börja med första köpstoppet på januarilönen dvs nu på måndag och sen en månad framåt. Det enda vi får köpa är mat. Det andra som t ex hälsa och hygien ska finnas hemma redan innan. Sen om någon blir sjuk och behöver medicin det är en annan femma.

    SvaraRadera
  6. Hittade hit via Martinas morgonkaffe, och oj vilken intressant blogg du för! :-)

    Jag har temporärt köpstopp pga allmän trötthet på konsumtion. Lite svårt är det då vi rustar upp en hus, men just själva konsumtionsvaror är enkla att avstå. Och plötsligt har vi båda råd att gå ner i tjänst.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin