söndag 27 januari 2008

Not shopping is the new chic

Konsumtion 181

I The year of not shopping skriver Susan Wagner om hur hon avstod från att shoppa under förra oktober samtidigt som hon dokumenterade sina outfits på Flickr. Hon upptäckte att det faktiskt var ganska bekvämt att ha ett begränsat urval kläder och hon led inte av att bära samma kläder om och om igen. Även jag trodde i början av mitt köpstoppsår att det skulle vara svårt att inte köpa nya kläder och skor men det var en av de saker som jag saknade minst även om jag ibland hade klädångest. Eftersom jag rensade och inte minst slet ut en hel del kläder förra året ha rjag fått köpa på mig lite nytt.

Hitills i år har jag i klädväg köpt:
Underkläder och strumpor
En kortärmad topp i bambu (ekoreko)
En långärmad topp i bambu (ekoreko)
Ett par svarta jobbbyxor
Ett par grå jobbbyxor
Ett par jeans
2 par linnen
3 par t-shirts
1 röd kappa
1 partytopp

Jag behöver köpa lite fler toppar och har kikat på Lindex Eco Collection men jag har inte hittat något som jag varit jättesugen på. Lite för hippe för min smak... För att inte tala om jeansen ovan, trendiga kanske men inte något som jag skulle sätta på mig. Dessutom så fick ju Lindex inte speciellt bra betyg när Råd och Rön samt flera andra konsumentorganisationer kollade klädkedjor. Alltid är det det nåt man skall tänka på...

Utmaning
Jag är Nadja har utmanat mig att berömma tio bloggar
“Give the award to up to 10 people whose blogs bring you happiness and inspiration and make you feel so happy about blogland! Let them know by posting a comment on their blog so that they can pass it on. Beware! You may get the award several times!”

Här är min lista på 10 svenska bloggar jag följer (känner er inte tvingade att utmana vidare):

  1. klotet 2007 - äntligen tillbaka! Vi har följts åt sen i början av förra året och hennes utmaningar har fått mig att fundera och agera.
  2. Handla Ekologiskt i Göteborg - för att jag gillar bloggande bibliotekarier och för att både bloggen och www.godsak.se är så praktiskt användbara.
  3. Elins trädgård - goda recept och jag får dessutom en inblick i hur de tär att bo på landet
  4. Evas mammaliv - hög igenkänningsfaktor och många kul barnkommentarer.
  5. Frivillig Enkelhet - för att vi delar intresset för frivillig enkelhet
  6. Hanneles paradis på Hisingen - för Göteborgsbilderna och Hanneles underbara texter "jag har mina kontaktlinser, ifall jag plötsligt blir sugen på bastubad eller finsk tango"
  7. Sweet Home Alabama - för hennes intressanta och aktuella inlägg om sitt liv i amerikanska södern. Dessutom vill jag ha hennes hus!
  8. Sara skriver - för att hon skriver bra och tänkvärt
  9. Idépappan - för de många bra idéerna
  10. Jonas hållbara blogg - för att det skall bli spännande att följa någon annas köpstoppsår

Läs mer!
10 new fashion rules for 2008. Vissa regler är till för att brytas
After a fashion. Ett nytt liv kräver nya kläder.
Slynnro skall avstå från shopping i 60 dagar. Hon både bloggar och dokumenterar det i Flickr(What I'm Wearing and Wanting).
My Journey to Eliminate Debt and Lessons from My Wardrobe

4 kommentarer:

  1. Intressant att du tar upp det här med eko-kläder. Personligen mår jag numera mer eller mindre illa när jag läser om hur olika modebloggare (och andra) "fyndar" kläder billigt (ofta producerade under inte så roliga förhållanden kan man tänka sig) och överkonsumerar för att skapa sig någon slags image.

    Alla vill väl vara fina, men det kanske man kan vara även i sina gamla paltor? Jag tycker det är värt att fundera över!

    SvaraRadera
  2. mallig är jag också :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin