måndag 21 januari 2008

Slit & släng

Bild: heybales - kul exempel på återanvändning!

I morse var jag hos tandläkaren och han berättade att hans dotter hade sagt något i stil med "Hon kan inte vara riktigt klok" efter att ha läst en artikel om köpstoppet.

Något av det bästa med förra årets köpstopp var alla givande diskussioner både online och med människor runt om kring mig. Shopping verkar vara ett ämne som engagerar alla. Många har sagt att det visserligen låter som en bra idé men att de själva aldrig skulle klara det men många har också sagt att de inte kan förstå hur ett köpstopp kan få så mycket uppmärksamhet. Att avstå onödigt inköp har ju varit en livsstil för våra föräldrar och morföräldrar. Det var så man sparade till hus & bil och helt enkelt klarade att jobba halvtid och/eller vara hemma när barnen var små. Dessutom var saker och ting gjorda för att hålla och vi hade inte samma typ av slit och släng samhälle.
Just uttrycket slit och släng myntades under 1960-talet av inredningsarkitekten och möbeldesignern Lena Larsson. Hon menade att folk borde kasta slitna möbler och köpa nya ändamålsenliga istället för att reparera de gamla.
Lena utbildade sig till möbelsnickare på Carl Malmstens verkstadskola och arbetade senare inom Svenska slöjdföreningen (det som nu är Svensk Form). Hon var även en period konstnärlig ledare för NK-BO, då hon lärde svenska folket att inreda med lätta och mer funktionella möbler. Hon var bland annat en varm förespråkare för ett barnvänligare boende. Hemmet skulle vara till för alla och istället för finrum skulle man ha ett sk. allrum. 1956 startade hon tidskriften ”Allt i hemmet” tillsammans med Marianne Fredriksson och hon skrev flera böcker, bland annat om inredning för barn.
Jag har själv "Bo idag" och Heminredning som hon skrev tillsammans med Elias Svedberg. Bägge böckerna känns lika aktuella idag som när de kom, inte minst för bilderna. Väldigt retro ;-D

Hur skulle ni vilja ha det hemma? Vackert och trivsamt, inte sant? En bekväm och inbjudande soffhörna att slå sig ned i, ett matbord som kan användas både i vardagslag och till fest, ett skåp att ställa in vacket porslin i. Sovplatser för var och en. kanske en arbetsplats för någon i familjen. Är det färdigt sen? Nej visst inte. Det är nu det börjar:
Ur Boken Heminredning





Läs mer!
Självbiografin Varje människa är ett skåp (1991 på förlaget Trevi) av Lena Larsson själv, eller hennes Barnens vrå (1956) alternativt Heminredning (1955 på förlaget Forum). Kolla på ditt bibliotek eller på Bokbörsen.Lena Larsson -slitstark livsstilspionjär

Lyssna!
Radion träffade: Lena Larsson.




4 kommentarer:

  1. Jag satt och tjuvlyssnade på ett samtal i bussen idag, där den ena nämnde att hennes paraply hade gått sönder och att det var så förargligt. Hon hade köpt det på ett bilighetsvaruhus och nu skulle hon bli tvungen att slänga det och gå och köpa ett nytt på samma ställe, sade hon. Jag hade sån enorm lust att lägga mig i och säga att det kanske vore värt att köpa lite bättre kvalitet och minska på sopberget, men det kanske inte hade gått hem så bra. Slit och släng är så självklart för folk idag att vi knappt ens reflekterar över det!

    SvaraRadera
  2. Varje människa är ett skåp har jag - köpt begagnat ;)

    SvaraRadera
  3. Intressant inlägg! Jag har också många gånger förundrats över hur stor uppmärksamhet ett val att inte leva enligt slit och släng-principen, att laga trasiga saker i mån av möjlighet, att odla eget, att inte slösa pengar eller jordens resurser får idag. Min avsikt är inte att nedvärdera eller förringa ditt köpstopp och din strävan att köpa ekologiska produkter, tvärtom är jag en ivrig läsare av din blogg. Men ibland då jag läser allsköns tips i böcker, tidningar och på bloggar om att spara på plånbok och Moder Jord så tänker jag, men det där är ju gammal hederlig bondförnuft! Som att lappa gammalt, att byta till sig saker, att dela på stora utgifter som gräsklippare, jordfräs osv. Det där är mina föräldrars och mor- och farföräldrars livsstil. Jag växte upp med dylika värderingar och då är jag ändå inte lastgammal, 30 år. Har deras kunskap glömts bort på några tiotals år? Har köpfesten tagit så kapitalt över handen? Är verkligen ett liv med ekologiska, hållbara värderingar oss så fjärran idag?

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin