onsdag 27 april 2011

Bokonsdag: Smaker från Saltå kvarn - maten brödet kakorna

Saltå kvarn

Den här boken har länge funnits med på min"att läsa och provlaga lista". Den gavs ut redan 2008 och innan påsken passade jag äntligen på att låna hem den från biblioteket Jag köper mycket produkter från Saltå Kvarn och har bloggat en hel del om företaget genom åren så jag hade höga förväntningar på boken.

Det här är också min typ av mat, ganska rustik, mycket vegetariskt och lite cross kitchen med olika internationella inslag. Hallonmoussetårtan med gelatin känns däremot lite malplacerad.
Jag har bland annat provlagat morotssoppan med kokos. För att göra den mer barnvänlig skippade vi chilin och drog ner på ingerfäran vilket nog hade gjort den lite godare. Den blev också ganska tjock men den kan ju alltid späs till önskad konsistens. Just kombinationen morot & ingefära är populär i soppor men spiskumminen lyfte soppan ytterligare. Vi serverade enkla quesadillas med ost till.
Tisdagar är soppdagar i min familj och jag har även provlagat broccolisoppan. Jag har ingen broccoliälskare men den gick ner trots att vi skippade skinkan och pinjenötterna. Örtoasten på samma sida i koboken var god till.

Det här är en bra kokbok både för nybörjaren (det finns allt från bröd till soppor och efterrätter) och den mer erfarna som vill ha lite ny inspiration.

Om författaren

Åsa Swanberg, som står bakom texten, är matälskande skribent och copywriter som skrivit böckerna Fika Kika Njut och Bara Bullar.
Wolfgang Kleinschmidt, som tagit flertalet av bokens bilder, är en av landets skickligaste matfotografer. Han har medverkat i ett stort antal kokböcker.

Läs mer!
På Saltå Kvarn-bloggen hittar du en hel del recept från boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin