Bild:
goto10
Vad har internationella kvinnodagen med konsumtion, miljö- och klimat att göra? Mer än vad man kan tro faktiskt. Män kör bil och flyger mer än kvinnor som istället åker kollektivt.
Samtidigt drabbas fattiga kvinnor i utvecklingsländer
hårdast av klimatförändringarna. Dessutom står kvinnor för 80% av alla inköp - kvinnor är helt enkelt världens största marknadssegment även om vissa marknadschefer inte verkar ha fattat det.
"The climate witnesses from across Africa testified about the impacts
which climate change is already having on their lives"
Bild: Oxfam International
Vill du läsa mer om de här frågorna har jag tidigare tipsat om tidskriften NIKK ( utgiven av Nordiskt institut för kunskap om kön) deras temanummer om klimat och jämställdhet.
Miljöförbundet Jordens vänner har gett ut boken "Har klimatet ett kön?"som undersöker klimatfrågan utifrån ett könsperspektiv
torsdag 8 mars 2012
8 mars
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
jo, män kör i sina bilar och kvinnor släpar barn och mat i bussar...
SvaraRaderaMm, klart klimatet har ett kön, som det mesta annat tyvärr, men vi kan ju inte ge oss med det... Saker går att påverka (även om det tar tid)...
SvaraRadera