Imorgon är det internationella konsumentdagen och då kan det passa bra att tipsa om en en praktiskt handbok för konsumenter .
Den här boken fick jag upp ögonen för redan 2009 men sedan har den halvskrivna recensionen bara blivit liggande. Köpsmart är en praktiskt handbok för konsumenter.Tanken är att man ska bli en tryggare, säkrare och nöjdare konsument efter att ha läst boken. Konsumentkunskap må låta trist men är ett område som berör alla och engagerar många. Det handlar om konsumentmakt, det är viktigt att vi konsumenter ställer krav (fråga efter ekobomull) och reklamerar produkter som inte håller vad de lovar.
Bokens faktakapitel fungerar om en uppslagsbok men de varvas med olika artiklar och smarta tips Vad innebär egentligen öppet köp? Har man automatisk ångervecka? Kan man reklamera saker man köpt på rea? Det är några av frågor som besvaras i bokens första kapitel om att köpa saker. Dessutom avslutas kapitel med en intressant artikel om olika knep som butiker har för att få oss att konsumera.
Allt fler handlar på nätet och e-handel har fått ett eget kapitel
Längre fram i boken kan man läsa om klimatsmart konsumtion, hur man genomskådar reklam och lån och krediter (hur du undviker att bli kund hos kronofogden t. ex).
Det är är en utmärkt bok att ge bort som "flytta hemifrån present", den täcker upp de flesta konsumtionsrelaterade områdena men det finns även en hel del matnyttigt att hämta för oss som kanske vill hyra en bostad under semestern eller ska lära våra barn att genomskåda reklamen i barnprogrammen på kabelkanalerna.
Om författaren
Mer
2010 intervjuade jag min bror som då arbetade som konsumentvägledare om vilka han tycker är de viktigaste konsumentfrågorna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar