torsdag 1 mars 2012

Gästinlägg: Morgonpromenader

Idag bloggar Karin om sina morgonpromenader!

Jag har en viktig vän- en morgonpigg promenadkompis. Nästan varje helg tar vi en promenadantingen lördag eller söndag morgon. Vi går vid 7-tiden (eller lite senare om det är för mörkt) oavsett väder. Rejält klädda är vi och frukosten (fil med müsli och te)är packad i ryggsäcken. Vi varierar var vi går, går åt olika vädersträck, i skog, på väg, i bostadsområden etc. Ibland tar vi bilen en bit och går sedan. Jag är så glad för våra promenader! Så underbart det är att komma ut i gryningen! I förra veckan trots underkylt, sylvasst regn så hörde vi koltrasten. Frukosten intogs under en stor gran så vi höll oss relativt torra.


Trots att vi bott där vi bor nu i över 20 år så hittar vi ofta nya vägar, ett nybyggt hus eller något annat vi aldrig sett förr. Jag är barnsligt road av detta! Jag är också glad för alla intressanta samtal vi har. Man pratar himla bra när man går jämte varandra. När jag sen kommer hem (oftast lite över kl 9)så har oftast familjen ännu inte vaknat. Då händer det att jag kryper tillbaka i sängen med en nybryggd kopp kaffe, en macka och GP-morgontidningen i Göteborg. Eller så fixar jag frukost till alla och berättar sådär äckligt käckt om hur fint det var i skogen och vad de har missat som sovit så länge… Inte så uppskattat som ni märker!

Jag har försökt få med mig familjen ut och det har lyckats ibland (när barnen var mindre). Att få ut en 16-åring i skogen kl 7 på morgonen kan jag nu titta i månen efter. Han brås på sin far som är lika eländigt trött på mornarna. Jag får vara glad att ha en vän som uppskattar denna form av livskvalitetshöjare lika mycket som jag! Baksidan av denna morgonpigghet är kvällströtthet. Mellan kl 20 och 22 kan jag vara hur trött som helst. Jag somnar oftast i TV- filmer och tyvärr också på balett, teater, musikalföreställningar. Det spelar ingen roll hur bra det är- jag kan inte hålla mig vaken. Som tur är går tröttheten över efter 10 minuters sömn eller så och sen är jag med igen. Om jag kunde välja mellan att vara morgon- eller kvällspigg så skulle jag ändå välja morgonpiggheten. Arbetslivet är mer gjort för oss och morgnarna i skogen är absolut mer magiska än kvällarna tycker jag.  

Karin

6 kommentarer:

  1. Åh vad härligt att läsa om! När jag gick andra året i gymnasiet så bodde jag under hösten tillsammans med två tjejer. Varje vardagsmorgon promenerade vi innan frukost, dock samma sträcka, men det var fantastiskt härligt. Och väldigt skönt att komma till skolan pigg i knoppen och inte alldeles nyvaken.

    SvaraRadera
  2. Å vad har detta att göra med börsen???
    Sitter du hela dagen därefter och analyserar eller vad är meningen att gå upp så tidigt??

    SvaraRadera
  3. Henry David Thoreau sa: "An early morning walk is a blessing for the whole day." :)

    SvaraRadera
  4. Vad menar du med börsen? Jag har inga aktier. Jag arbetar som sjukgymnast och analyserar rörelser, inte kapital och det arbetat gör jag på vardagarna.
    Jag går upp på mornarna av glädje och för att jag är vaken, inte för att hinna mer..
    Karin

    SvaraRadera
  5. man hittar nya vägar hela tiden,
    årstiderna och ljuset växlar..

    SvaraRadera
  6. Så härligt det låter. Den iden skulle jag kunna tänka mig att ta efter. Då gäller det bara att hitta en vän som vill hänga med :-)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin