onsdag 11 juni 2008

Tidningsonsdag - New consumer



Jag har äntligen köpt Eco queen men än så länge bara bläddrat i den lite. Jag höll på att få med mig fel tidning hem, jag tog tag i det rojalistiska magasinet Queen på Pressbyrån men så hajade jag till över att kronprinsessan var med på omslaget. Som tur var hejdade jag mig innan jag hann betala, inget ont om Queen men nu var det ECO jag skulle ha.

I London hittade jag tidningen the New Consumer, eller The UK's hottest ethical lifestyle magazine som den även kallas. Tanken bakom tidskriften är att visa människor hur de kan använda sin köpkraftt på ett bra sätt. Att rädda miljön genom att konsumera helt enkelt. Fokus är huvudsakligen på Fair Trade, dvs Rättvisemärkt. I det nummer jag fick tag i (inte det med Colin Firth på bilden tyvärr) fanns det ett flertal artiklar som diskuterade hur ett hållbart företagande ser ut. Går det att tjäna pengar men ändå ha ett etiskt företag? En artikel handlar om Londons marknader idag, vilka som är konkurrenter och vilka som är konsumenter. En annan artikel beskriver en familjesemester där man åker tåg från London till Salzburg och tillbaka. Artiklarna varvas med många annonser för fair trade produkter.
Jag gillade tidningen. Den var lagon tjock och innehöll en bra blandning av plocksidor, korta och längre intervjuer. Dessutom är det et tkorsord längst bak!Även vi som inte bor i Storbritanninen kan prenumerera på tidskriften genom erbjudandet New Consumer Plus Rest of World för £35.

Det finns även en tidskrift som heter Ethical consumer och som har funnits i över 15 år. En jämförelse gjord av developments visar att den sistnämnda fokuserar på etisk shopping utifrån ett vidare perspektiv och även tar upp miljöpåverkan och om produkterna har testats på djur .

1 kommentar:

  1. Hej! Har just hittat till din blogg, letade bloggar där folk köpstoppade.

    Tack för tipset om New Consumer! Ska köpa ett ex och se vad tidskriften innehåller.

    Själv har jag klädköp-stopp (förutom enstaka secondhandplagg om jag verkligen måste + att jag såklart får byta kläder med folk) sedan 15:e februari och det skall pågå till sista december. Minst :)

    Länkade till din blogg i min blogg, keep up the good work!
    /Maria i Umeå

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin