torsdag 15 maj 2008

Bakslag & Eco queen


Jag har drabbats av ett bakslag i mitt köpstopp. Saken är den att jag har fått en ögoninflammation, visserligen en ganska lindrig sådan men ändå irriterande. På grund av smittorisken måste jag slänga allt mitt smink. Nu är det inga större mängder eftersom jag inte är så fåfäng men jag "måste" åtminstone köpa en ny mascara. Undantag med hänvisning till hälsa?

Eco queen
I april bloggade jag om LRF medias nya mode & miljömagasin Eco Queen. Idag såg jag första numret i kassan på Hemköp och trots att jag var väldigt nyfiken kunde jag ju inte bryta köpstoppet och köpa tidningen. Jag erkänner att jag är skeptisk till namnet och deras slogan, because we care. Nog för att jag gillar anglicismer men det känns ändå lite konstigt. Men enligt Eric Sjöström, chef och konstnärlig ledare Kulturhuset i Stockholm, har tidningen snygg form och intressanta artiklar;

Snygg form och intressanta artiklar (visste du att Leonardo di Caprio är miljökämpe, att italienskt vin alltid transporteras med tåg och eller att designern och entreprenören Johanna Hofring har lanserat en helekologisk kollektion i New York och startat Ekovaruhuset i Stockholm?).

Tia Jumbe på Dagens media "saknar längre reportage och djupare grepp. Och Eco Queen borde våga släppa de stereotypa rollerna där ekodrottningar ska sova i rosa rysch, och ekokungar i stilrent mörkt". En läsare kommenterar tidningen med att:
Steget från foträt ekopräktighet till blingande eko de luxe känns inte helt lyckad, Om ekotänket ska in i vardagen som något naturligt och självklar bör det också behandlas av journalister som något naturligt och självklart. Titeln Eco Queen behandlar det som något övergående. Och som sagt, hur länge orkar redaktionen hålla ekofanan på royalnivå?
Det skall bli intressant att se hur tidningen utvecklas. Man planerar att ge ut 3 nummer under 2008. På EcoQueens webbplats kan man bläddra i tidningen och beställa "sommarens coolaste tröja" med texten - "The climate is changing ARE YOU. Tröjan är gjord av 70% bambu och 30% ecobomull. Den har PVC-fritt tryck av elastisk kvalitet utan skadliga kemikalier och lösningsmedel. För endast 199 kr blir det här trendiga eco-plagget ditt! Hela vinsten går dessutom till ECOqueens insamling ”Save the planet”, där en stipendiat varje år får välja ett välgörande ändamål att skänka pengar till. Det låter ju bra men att rädda miljön genom att shoppa känns lite dubbelt. Men behöver du en t-shirt så kan du ju slå till!

ECOqueen vågar vara kaxig, lyxig, sexig – och samtidigt ta ansvar för miljön
. Jag återkommer när jag fått tillfälle att läsa ett nummer så får vi se om jag håller med! Under tiden skall jag studera Yppighetens nytta och vässa mina argument!

8 kommentarer:

  1. Det ska bli spännande att följa Ecoqueen. Kombinationen lyx/flärd och miljö är intressant. Kommer det att gå ihop? Och är det vad vi vill ha?

    SvaraRadera
  2. Dag 16 idag. Det har inte gått så bra nu. Första missen var att maken lämnade in sitt punkterade MC-däck och tvingades betala dyrt för att få det lagat. Andra missen var att han samma dag skulle storhandla och inte hade pengar på kontot så det räckte. Alltså tvingades han att ta till kreditkortet i alla fall, det vi inte skulle göra... :-( Synd, för hade han tänkt på det innan hade jag kunnat föra över pengar, för jag har en del kvar.

    Men även jag har syndat: Jag har åkt taxi för 180 kr och buss till Borås för 160. Mamma bjöd mig på spa, men resan fick jag bekosta själv. Skulle jag avstått? Det hade gjort henne ledsen, men det hade faktiskt känts bättre att skjuta på det.

    Fortfarande ingen shopping och inga uteluncher dock...

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag hoppasdes att du skulle kommentera tidningen, kul att se att du skrivit om den! Jag bläddrade kort i den idag på Pressbyrån, men eftersom jag vant mig av med att spontanshoppa blev det ingen tidning... Men fick samma känsla som du skriver om, visst är det bra med ekologiskt, men detta handlade ändå bara om det gamla vanliga att man ska konsumera kändes det som. Jag ska också läsa och sen kan jag ju ha en mer välgrundad kommentar...
    Mvh
    Maria Hansson i Älta

    SvaraRadera
  4. Har inte läst tidningen själv, men är lite skeptisk. Känns som att de vill att vi ska konsumera oss ur kilmatkrisen. Bara en sådan sak som att de verkar skriva positivt om Johanna Hofring som har startat ekovaruhus i Stockholm och New York, utan att ifrågasätta att hon veckopendlar mellan dessa två städer (det skulle de iofs inte ensamma om att missa i så fall) - det tyder på en väldigt ytlig inställning till hela problematiken. Men som sagt var nu har jag inte läst tidningen - de kanske ifrågasätter detta.

    SvaraRadera
  5. Mitt första intryck av tidningen är att den inte kommer tillföra något till miljöarbetet men förhoppningsvis väcka intresse hos folk som inte tidigare funderat över vad de egentligen konsumerar

    SvaraRadera
  6. Anna, det om en eventuell veckopendling till New York har aldrig slagit mig - mycket tankeväckande.
    Jag är avogt inställd till tidningen eftersom det i slutändan handlar om att konsjmera det ena och det andra men samtidigt är jag väldigt nyfiken på den!

    SvaraRadera
  7. Efter att ha varit skeptisk ett tag har jag faktiskt tagit och köpt tidningen nu. Jag är faktiskt ganska positiv. Själva syftet är ju målgruppen, det är inte en tidning som riktar in sig på sådana som jag, Klimaxs-aktiva vegetarianflator med biologiintresse, utan på just de som kanske ser shopping som en hobby, eller är väldigt intresserade av mode och inredning i största allmänhet. Och att tidningen skulle uppmuntra konsumtion är väl en lite snedvriden syn, det är väl snarare så att den uppmuntrar en hållbar konsumtion. Att vi oftare borde köpa dyra kvalitetskläder än slit-och-släng-plagg från H&M. Nu är jag egentligen inte så intresserad av modetidningar, men ska jag köpa någon blir det den här.

    SvaraRadera
  8. Eco Queen lever genom Nyfiken-Grön blogg!

    Nathalie BP jobbade tidigare som journalist på Eco Queen men magasinet gick omkull. Nathalie har nu börjat modeblogga (eco såklart) på Nyfiken-Grön blogg! Så alla ni som saknar modereportagen på Eco Queen kan nu gå in på http://blog.nyfiken-gron.com och ta del av trenderna varje tisdag!

    Ses där!

    Alexandra

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin