onsdag 18 juni 2008

Bokonsdag - A Year Without Made in China



Igår var jag i Stockholm och jobbade, jag passade även på att träffa Jonas och fick låna boken Garbageland. Det hade ju varit passande att recensera den boken den här veckan men det får vänta. På tåget hem läste jag däremot ut boken A Year Without Made in China, av Sara Bongiorni, som jag lyckades bookmoocha till mig för ett tag sedan.
Liksom i Levines fall får Sara Bongiorni en uppenbarelse i samband med julhelgens julklappsflod, hela hennes hem är fyllt av produkter tillverkade i Kina! Hon lyckas få med sig sin motvilliga man och de bestämde sig för att under ett år undvika produkter som är Made in China. Familjen inleder köpbojkotten den första januari 2005 och skall hålla ut till nyårsdagen 2006.
Boken är välskriven och rolig, man får följa författarens vedermödor att hitta ersättningprodukter från alla världens länder utom just Kina. Liksom i mitt fall börjar saker i hemmet gå sönder efter ett tag, skrivbordslampan ger upp, skrivaren behöver en ny skrivarpatron och barnen växe rur sina skor och kläder. Dessutom invaderas deras kök av möss och de behöver hitta en ersättare för den kinesiska musfällan. Under året uppstår ett antal köpdilemman, inte sällan förenat med att barnen vill ha något som är tillverkat i Kina. Ett annat problem är maken, "den svaga länken", som smugglar in kinesiska produkter bakom hennes rygg och tar bort "made in china etiketterna".

Det som slår mig när jag läser boken är ändå överkonsumtionen, hur familjen "måste" hitta prylar att köpa - vilka som helst som - så länge de inte är tillverkade i folkrepubliken Kina. Ge inte ungarna så mycket leksaker, det hade varit en lösning t. ex. Visserligen syr hon egna halloweendräkter och kommer på en del andra kreativa lösningar men det är ändå så mycket prylar, prylar, prylar genom hela boken.
Köpbojkotten resulterade ändå i att Sara och hennes familj sparade pengar, det fanns en mängd saker som de inte kunde köpa, och de blev väldigt medvetna om hur de spenderade sina pengar. Under året inser hon också hur mycket av den amerikanska produktionen som har flyttats över till Kina och andra låglöneländer och hur svårt eller kanske rent av omöjligt det är att välja bort kinesiska varor.
Jag undrar hur det skulle gå att unvika kinesiska produkter i Sverige? Jag misstänker dessutom att en hel del produktion har flyttats från Kina till andra låglöneländer, det är helt enkelt för dyrt att tillverka i Kina numera.

Jag tror faktiskt att jag skall läsa lite närmare på sådant jag köper framöver...

Läs mer!
Ödmjuk efter ett bibliskt år
Kinnarps ratar tillverkning i låglöneländerMedan allt fler företag väljer att lägga ut produktionen på entreprenad - inte sällan till låglöneländer - tillverkar American Apparel allting själva i sin egen fabrik i USA.

3 kommentarer:

  1. den kinesiska bonden mår inte bättre av köpbojkott

    SvaraRadera
  2. Mina Kina-älskande make skulle nog hellre se att vi lät bli att köpa saker som INTE är tillverkade i Kina....

    SvaraRadera
  3. Svårt... Köpbojkott e la inte rätt väg kanske.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin