måndag 14 september 2009

Matmåndag: Ät dig snygg med min planet

Min planet

Minplanet är en webbplats som drivs av Världsnaturfonden med stöd från TV4-Gruppen, Trygg-Hansa och Kalmar kommun. Minplanet.se bevakar de senaste miljönyheterna, och berättar om vad som händer inom mat, mode, prylar, upplevelser och resor. Här kan du läsa intervjuer och fördjupade artiklar. Kända personligheter som Charlotte Perrelli berättar om sitt miljöengagemang och bloggare bidrar med sina olika infallsvinklar. Det finns även en hel del skolmaterial. Just nu är det mycket fokus på vegetarisk mat.

Ät mer grönt!
Byt ut köttet mot grönt minst en dag i veckan. Varför inte börja på en måndag? Ekokocken Cathrine Schück delar med sig av ett vegorecept i veckan under fyra veckor framöver. Första receptet är tortilla med ruccola och zucchini som ser gott ut. Vill man spara energi lagar man tortilla i stekpannan istället för i ugnen. Jag har själv Schucks bok Cathrine Schück lagar vego: vegolight, snabbt, gott och lagom grönt som kom ut 2002 och den innehåller en hel del goda recept även om de inte lämpar sig så bra för vardagsmiddagar hos en barnfamilj. Getost och annat som inte är så populärt hos barnen.

Lunchduellen
Lunchduellen därman testar vegetariska restauranger är ett annat kul inslag. Första ronden stod mellan Solrosen vs Govindas i Göteborg. I Stockholm har man testat Organic Green vs Govindas.

Uppdatering 2013 - Min planet är numera nedlagd. 

3 kommentarer:

  1. Solrosen har god mat fortfarande, jag åt där redan på 1970-talet, under mina korta vegetarianår.

    SvaraRadera
  2. Jag längtar så tillbaka till Solrosen, många fina minnen därifrån sedan jag pluggade i Göteborg :-)

    SvaraRadera
  3. Sen kan man också läsa de bloggar som ligger på Minplanet.se. Jag bloggar om det som kommer upp i mina tankar kring miljö. Mvh Veronika

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin