torsdag 3 september 2009

Family living – the true story ?

Kök

Bild: min egen Gamla köket efter renoveringen och städat inför lägenhetsvisning

Via Evas mammaliv hittade jag artikeln om Lotta Sjöberg som startade ett stökuppror på Facebook. Hon tycker att det handlar om en livshållning. Istället för att tänka att vi borde putsa fönstren, vill hon att vi ska fundera på vad alternativet är. Att umgås med barnen eller läsa en bra bok kanske är bättre använd tid?

Det fick mig att fundera över hur vi ser på våra hem och i förlängningen på våra liv . Jag gillar visserligen inredningsbloggar, några som jag följer regelbundet är Chez larsson, Purple Area och Design- och inredningsbloggen. Dessutom följer jag the Tiny life som fokuserar på "minibo". Tidigare följde jag många fler men jag märkte att jag blev mer kritisk till mitt eget hem. Jag såg bara det omoderna och det slitna istället för det trivsamma, det som faktiskt gör ett hus till ett hem. Det är ungefär som att läsa modetidningar, helt plötsligt känns ens egna garderob trist och tråkig.

Köket februari 2007

Bild: min egen Gamla köket innan renoveringen och inte så städat eller stylat

Livsstilsstyling
Jag tror att väldigt få bor som i Family Living, mäklarannonser eller inredningstidningar, det är ungefär som när man klipper för att göra bra TV. Det skall se bra ut och man vill framhäva vissa element. Här i Göteborg finns Alvhem Mäkleri & Interiör vars stylade interiörer har uppmärksammats i bloggosfären. Där har man verkligen tagit lägenhetsstyling till nya höjder. Deras objekt är ibland helt artificiella, dvs man har tömt lägenheterna, kanske renoverat och sen tänkt ut vem som kan tänkas bo i en sådan för att sedan styla upp den med allt från möbler till kläder, prylar och böcker för att skapa rätt atmosfär och uttryck.

Var nöjd med allt som livet ger...
Det är klart att man skall få ha drömmar, och är man intresserad av inredning och gillar att ha de städat så är det givetvis helt ok men vi kanske skulle tillåta oss själva att slappna av lite, att leva i nuet också. Att acceptera att man riktig family living innebär stök, smulor, fingeravtryck på in princip alla ytor, barn som ritar på väggar, golv och möbler (i vårt fall även TVn - därför blir det ingen plattTV förrän barnen är större)
Jag ser gärna realistiska inredningsreportage men lite ögongodis vill jag ändå ha.

Vad tycker ni? Stylat eller smuligt?

Mer!
Fler bilder från vår gamla lägenhet i Guldheden hittar ni här
Being Content with Our Homes
Green your decor

1 kommentar:

  1. INGEN har det som i inredningsrepen. Jag har gjort flera själv och det är alltid några rum som inte kommer med - oh nej gå inte in där! Ofta är det barnens rum. Det tycker jag är härligt. Att stilpoliserna mamma och pappa inte rår på klistermärken på dörrar, fula plastgubbar och annat som våra små älskar.
    Älskar facebook-gruppen förresten och skrattade så jag grät när jag upptäckte den. Funderar på att skicka in en närbild på vår "vita" soffklädsel. Med det vanliga käcka tillropet: det är så praktiskt med avtagbar klädsel! Att man KAN ta av den innebär ju dessvärre inte att man automatiskt GÖR det.
    Hejhej
    /Stina.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin