onsdag 10 december 2008

Bokonsdag - Bokcirklande

Bild: the reader via grewlike


Enligt en artikel i NY Times (gratis registrering kan behövas för att läsa artikeln) bråkas det tydligen en hel del i bokklubbar och bokgrupper. Men det är inte så mycket urvalet av böcker som man gnabbas över. Tydligen har man olika förväntningar på vad som sker i en bokklubb, vad som diskuteras, vad som skall serveras och mycket annat. Det finns till och med människor som försörjer sig som bokcirkelsledare, facilitators. De går in och styr upp diskussionerna och urvalet m.m. Det kanske är ett framtidsyrke? ;-D

Jag har tidigare skrivit om bokcirklar som ett bra sätt att få ut mer av de böcker man läser. Igår träffade jag en kvinna som bland annat är redaktör på bokcirklar.se. Hon tipsade bland annat att de hade cirklat om min bok så jag blev ju lite nyfiken. Jag gick in och tittade på cirkeln som förs i chatform och det var intressant att se vad diskussionen handlade om.

LästipsVill du har lite lästips så har jag precis uppdaterat min virtuella bokhylla med recensioner. Har du tips på intressanta cirklar som är på gång eller någt bra lästips inför jul så lämna en kommentar så sammanställer jag dem i ett inlägg!

3 kommentarer:

  1. Men wow, facilitator, jag tror det är mitt framtida yrke. Jag gillar bokcirklar, a lot.

    Vad spännande med diskussion om din bok. Jag kollar det. För övrigt är din bok Årets julklapp i vår familj. Fast det är bara jag som vet om det än, så säg inget!:)

    SvaraRadera
  2. läste också lite av cirkelchatten... blev förvånad av vad trångsynta de var... kändes som att de trodde att det inte fanns några som åt lunch ute och att köpstopp därför inte kunde appliceras på några andra än någon enstaka galning... synd att de inte kan se utanför sig själva, då hade det kanske gett något...

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin