Ovan, en exempelbudget med i princip samma kategorier som i min vanliga budget
Jag började med YNAB i augusti 2013. Efter att ha kört med några olika typer av mer eller mindre egenhändigt ihopsnickrade Excelkalkyler i några år bestämde jag mig för att jag ville ha en budget med bättre översikt. Jag har varit väldigt nöjd med YNAB men i januari bestämde jag mig för att göra en sk. fresh start där man nollställer budgeten men ändå behåller viss betalningsinformation från tidigare. Anledningen var att jag ville rätta till en del misstag som hängt med från början. Det är inte så lätt att ha full koll på alla funktioner från början och då kan det vara bra att veta att man alltid "kan börja om".
Frågor på det?
S lämnade följande kommentar:
" Vad är dina /ers bästa tips för att komma igång? Finns alla dina konton där, även de som ligger i tex kapitalförsäkring och går upp och ner hela tiden? Eller är det bara de som berörs av insättningar och uttag som du har med? Kanske dumma frågor men det känns så oöverstigligt - har så förbaskat många utgiftsposter... Och snittar du utgifterna per månad eller lägger du vad räkningarna de facto ligger på?"
Jag budgeterar oftast med ett snitt, t. ex 500 kr för mobil, 400 för försäkring och 400 för el även om det oftast ligger under. Försäkringarna (bostadsrätt och olycksfalls) betalar jag en gång om året men fördelen med att principen "saving for a rainy day" är just att jag lägger undan lite varje månad så att när de stora utgifterna kommer så finns pengarna där. Men jag brukar också omfördela lite i slutet av månaden när jag bättre kan se hur det kommer att fördela sig i realiteten. Det är det som är så bra med YNAB - bara för att jag budgeterade med kläder för 500 så kanske jag väljer att flytta över dessa till "spending money" istället om jag får ett erbjudande om att följa med på en kul konsert eller liknande.
Ett bra tips om man inte vill ha för många kategorier är att använda hashtags. Jag taggar exempelvis upp sportlovsrelaterade utgifter med #sportlov. Då kan jag se vad semestern har kostat även om utgifterna har fördelat sig på olika kategorier som transport, livsmedel och spending money.
Konton och övriga tillgångarJag har lagt upp tre konton som är "budget accounts" nämligen kontanter, lönekonto och mitt kreditkort som jag betalar av varje månad. Sen har jag en rad olika Off-budget accounts, olika typer av konton som pensionssparande, semestersparande och annat jag uppdaterar bara dessa den 1:e i varje månad - i vissa fall bara en gång om året.
Jag har också tagit med mitt studielån och huslån som lån med negativt värde. Det är väldigt tillfredsställande att se de röda staplarna krympa en liten smula varje månad.
Har du några undringar kring YNAB?
Mer
Five Reasons Your Budget Isn’t Working
The Secrets Behind Successful Budgeting
Så som YNAB-användare så kan jag tillägga att alla off-line accounts egentligen inte behöver vara med eftersom de inte är 'budgetkonton'. Men man kan ha med dem för att det blir överskådligt eller intressant. YNAB fokuserar blott på vilka pengar du har som du budgeterar. Blev det luddigt? :-)
SvaraRaderaPrecis, själv gillar jag helhetsbilden av ekonomin som det ger.
RaderaJag är sjukt sugen på att börja använda detta, själva grundprincipen är så himla smart. Och ärligt talat behöver jag ett bättre budgetsystem än "skriva upp allt på ett papper och följ det" samt en liten budgetapp i telefonen..
SvaraRaderaJag tycker absolut att du ska prova! Man kan ju testa gratis i drygt en månad.
RaderaJag kör en gratis testmånad med YNAB just nu, och försöker komma in i tänket. Jag har problem med att fatta Regel Fyra, dvs att man ska leva på förra lönen. Är meningen att jag i mars ska leva av februarilönen eller januarilönen? Känner mig korkad som inte fattar grejen....
SvaraRaderaNej, det handlar om att du inte ska budgetera alla dina pengar under januari utan 'ha lite över' som förs över till nästa månad - ett slags buffertsparande. På sikt når du då ett läge där du fört vidare 'en hel lön'. :)
RaderaBuffertsparande är förstås toppen, men det har jag redan ordning på. Det jag inte förstår är det som kallaa Rule Four: You Live On Last Month's Income som det så tjusigt står i introduktionen. Det står t.ex. så här: The trick is to make it an entire month without touching that month's paychecks. Det understryks också: Rule four os an important point and absolutely vital if you want to have an easy, intuitive cash flow system.
RaderaNja, buffertsparandet ska vara med i budgeten om det ska fungera. Jag rekommenderar YNAB:s forum eftersom budget med YNAB kräver ett helt nytt tänk.
RaderaTack för tipset, jag ska kolla in forumet och se om jag kan begripa om det betyder "du bör ha minst en månadslön sparad", eller något annat som jag inte begriper :-)
RaderaNu hittade jag nog svaret, så jag delar med mig av det. Så här står det: Your ultimate goal is to Live on Last Month's Income and with a once-per-month pay situation you're nearly there! All you need to do is strive to not spend as much as normal through the month so that you'll arrive on payday with money still in hand. Eventually you'll have enough on hand when your income arrives to categorize it completely as Income for (the next month) and budget the entire month.
RaderaDvs, när lönen kommer den 25:e februari, så ska den inte röras förrän den 1 mars.
Tant Sviskon: Nej... den första mars ska du börja använda den lön som kom den 25 januari.
SvaraRaderaDu ska leva på förra månadens utbetalning. Inte den senaste som kom in. Du ska skjuta en hel månadsinkomst framför dej.
Ja, alltså, man gör ju som man själv vill såklart :-) Men YNAB är byggt för USA, där de allra flesta har två-veckors-lön men fortfarande får räkningarna en gång i månaden. Svaret framgår ju tydligt av texten jag klippte in ovan. Men om man vill göra som du gör, så kan man förstås göra det lika väl!
RaderaTusen tack för att du tog upp detta! Och kul att du Per Penning också tipsar, har läst om YNAB på din blogg också. Gäller stt bara börja antar jag. Och blir glad av det du skriver Ann-Christin, att man kan starta om, om man vill; det är hela tiden nu och framåt som gäller. Varit mångas sömnlösa tter på sistone ;) bebis som är vaken en hel del, så får ta den tid det tar att komma igång. Ska browsa YNAB forumet och kanske mejla någon fråga om det kommer behövas. Men det är en process att få ordning på det hela, bara att inse. Tack för inspirerande blogg! /S
SvaraRaderaAngående regel 4 så hade jag en kategori som hette YNAB buffer och där sparade jag ihop en "månadslön" (eller snarare vad jag minimum behövde för att täcka utgifter en månad) . Under tiden som jag sparade ihop så hade jag underskott i budgeten, dvs jag vad "overbudgeted" enligt YNAB. När jag till slut hade sparat ihop en månadslön kunde jag börja den 1 kommande månad med en hel lön. Den 25 kom nästa lön in men jag "rörde inte" de pengarna förrän den 1 efterföljande månad. Den 1:e månad 2 hade jag sålunda lönen från den 25.e + ev ett litet överskott från månad 1 att budgetera med.
SvaraRaderaTack för svaret, det är så jag förstått det nu också, skönt att få det bekräftat!
Radera