tisdag 16 mars 2010

Tågresor och konsumenträttigheter

Dubbeldäckare

På väg mot Sandviken


Idag fortsätter jag på gårdagens konsumentfrågespår. Jag gillar verkligen att åka tåg men efter att ha drabbats av SJs problem i vinter tappade jag lusten. Nu fick jag faktiskt tillbaka mina biljettpengar, dels för förseningen och dels för att ha stått hela vägen till Göteborg åkt i en lägre klass. Men vilka rättigheter har man egentligen som resenär när tåget är försenat eller ställs in?

SJ och Banverket är som ett gammalt gift par. Eller är det ett skenäktenskap?(Twitterskämt anno 2010)
EU har minimiregler om tågresenärers rättigheter. Dessa regler är samtliga EU-länder och tågoperatörer skyldiga att följa. men operatörerna har även möjlighet att erbjuda resenärerna ett generösare skydd än vad EU:s regler erbjuder. Generellt innebär dessa EU-regler att du som resenär har rätt till ersättning om tåget ställs in eller är försenat med mer än en timme. I vissa fall har du även rätt till gratis mat och dryck. Om du måste övernatta på grund av en försening har du rätt till kostnadsfritt boende och om resan avbryts är tågoperatören ansvarig för att ordna med alternativ transport till resmålet.

Läs bestämmelserna i EU:s förordning (EG) nr 1371/2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer. På Konsumentverkets hemsida hittar du mer information om vilka rättigheter du har som tågresenär.

1 kommentar:

  1. Nyttigt att veta! Det är inte många gånger som man kommer i tid. I december kom tåget visserligen fram till Stockholm 20 minuter INNAN utsatt tid. Jag tror varken jag eller SJ förstod riktigt hur det gick till.

    Tack för en fin blogg att följa!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin