tisdag 30 mars 2010

Hållbar konsumtion - finns det?



Via Pure Green fick jag tips om tidningen Coco Eco, en sorts e-version av Vogue - fast ur ett grönt perespektiv. Det verkar bra i teorin, ekomode, ekosmink, eco chict på alla sätt och vis men ändå möts jag av en annons för ett flygbolag på några av de första sidorna... Förklaringen kommer på sid. 94 där man kan läsa ett reportage om miljonärer som gör gemensam sak för miljön... Inte någonstans i artikeln ifrågasätts Sir Richard Branson som byggt ett affärsinperium på bland annat billiga flygresor. Som sagt, det låter bra...

"We’re not suggesting you accumulate new eco-friendly things to replace the conventional items you already own. In fact, quite the opposite! Being eco aware calls for a review on how we’re living and how we’re spending. Take inventory of your life and choose what you can live without, and be brutal with yourself. Realize that everything you purchase came from somewhere and has to go somewhere. And in that new space, start choosing something positive. Make your money count and put it back so it can reap more. Recycle, reuse, restore, and reinvent. Purchase organic. Support local, sustainable and fair trade. Get creative! And don’t get overwhelmed! Even if you only do one or two things, it all counts."
Anna Griffin, Editor in Chief, Coco Eco Magazine .

Men samtidigt är hela tidskriften är en enda lång uppmaning till att konsumera - men konsumera grönt... Jag tror att det är därför det inte går att få lönsamhet i produkter som kortlivade Eco Queen, det finns ett motsatsförhållande mellan konsumtion/shopping och hållbar livsstil vilket gör att innehållet inte blir trovärdigt. Är du fortfarande intresserad kan du läsa senaste numret av Coco Eco så kan du göra det här.

1 kommentar:

  1. Ja, det där att "shoppa med gott samvete" ändrar visserligen produkternas framställande, men visst uppmanar det också till konsumtion... :-(

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin