måndag 6 april 2009

Matmåndag - choklad


Snart är det påsk, chokladhögtiden numero uno - om man nu behöver en ursäkt för att äta choklad. Det brittiska chokladföretaget Green & Black's grundades 1991 och är världen första ekologiska choklad. De använder endast ekologiskt odlade Trinitario och Criollo bönor. 1994 skapade man chokladkakan Maya Gold efter ett besök i Belize och i år är det 15 år sedan Green & Blacks Maya Gold blev den första chokladen att märkas med Fairtrade i Storbrittannien.
Namnet Green & Blacks kom sig av att grundarna tänkte tillbaka på de märken som fanns när de växte upp, de ville ha ett varumärke som andades tradition men istället för deras riktiga namn valde de att kombinera Green som står för det ekologiska och Black som symboliserar choklad. Numera ägs Green & Blacks av Cadbury plc men företaget har fått behålla de ekologiska råvarorna som odlas under etiskt riktiga förhållanden. I Sverige distribueras Green & Blacks av Kung Markatta.

Jag gillar deras mörka choklad bäst. Jag har testat mjölkchokladen men tyckte att den var lite intetsägande. Jag är också nyfiken på deras chokladkex. Vill du göra en egen chokladprovning kan du få lite tips här.


Relaterade inlägg:
Nu blir det mer reklam..
Glad påsk!
Chokladtest


1 kommentar:

  1. Jag testade en variant som var smaksatt med apelsin har jag för mig. Den var riktigt god. Köpte faktiskt den lilla munsbiten när jag var ute och åkte tåg sedan, i SJ:s restaurangvagn alltså.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin