lördag 22 mars 2008

Glad påsk!

Bild: Shanubi

Nu är det äntligen påskafton, det snöar lite otippat och lugnet har lagt sig här hemma. Barnen tittar på film som de har fått i sina påskägg och jag mumsar New Trees svartvinbärschoklad som jag fick i påskpresent. New Trees choklad är tyvärr inte ekologisk men väldigt god... På sin webbsida skriver de att de följande;

With regards to fair trade, NEWTREE chocolate cannot be certified as fairly traded. Currently there is an insufficient amount of quality certified fairly traded cacao beans in the market to allow us to use fairly trade cacao exclusively. It is worth noting that at this time, fair trade only certifies the price paid for the cacao beans and not their quality.
Most cacao is grown on small, remote family farms. Organic farming is most common as chemicals for conventional farming are too costly, virtually unavailable in the rainforest and cumbersome to apply to cacao trees. Thus, roughly 85% of cacao is organic by default.
Organic certification verifies the farming practices but does not ensure the quality of the beans or the fermentation process, two factors which significantly influence flavor. To date, NEWTREE has yet to find sufficient quantities of organic chocolate that meet our organoleptic standards of 73% cocoa with corresponding amount of fat and sugar. But we are still looking.
Igår gjorde jag istället en fransk chokladtårta på Equales extra mörka choklad och man kan också läsa mer om ekologiskt påskgodis hos Hannele.

Det har trillat in lite kul mail på sistone, Husies fotbollsflickor har gjort en sida där man inte bara kan läsa om laget, de delar även med sig av smarta klimattips och bloggar om miljötips. Just nu satsar de på att komma till Gothia Cup, då skall jag komma dit och heja på!

Daniel tipsade om
lampjakt.se där man kan rapportera in lampbyten och se hur mycket man själv och alla tillsammans sparar - tanken är att visa att många små bidrag faktiskt kan göra skillnad.

Jag har också fått ett mail från en av personerna som ligger bakom Överblick, ett ekonomiskt verktyg. I sitt senaste nyhetsbrev listar de en rad olika ekonomibloggar. En hel del har jag stött på tidigare som Per Penning (läs inlägget om downshifting) och Finanskvinnans funderingar medan andra som Carls konsumentblogg och Sparsamt leverne är nya för mig.

Från Björn Wadström har jag fått utmaningen att hitta på ett förbud, jag är inte någon förbudsperson direkt så det har varit lite svårt att komma på ett på rak arm. Men mitt önskeförbud så här i påsktider när många är ute och kör vore att förbjuda lastbilstransporter när tåg och sjöfartsalternativ finns.

Läs mer om andra förbud!
Förbjud plastpåsar
Förbjud offentligt ätande!
Förbjud läsk!

4 kommentarer:

  1. Nä förbud hjälper nog sällan, bättre att försöka göra människor mer medvetna. På mitt jobb har vi det konstigaste förbud jag någonsin varit med om. Där är det absolut förbjudet att riva ut en sida ur sitt anteckningsblock. ALLT måste sparas...blir inte så mycket telefonklotter alltså.

    SvaraRadera
  2. Glad påsk, här är det förbjudet att vara sur :)

    SvaraRadera
  3. Husies tjejer har vunnit tävlingen så välkommen till Gothia. husie.mine.nu

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin