måndag 17 mars 2008

Downshifting nu och då


Idag fick jag boken Simple Living - One couple's search for a better life av Frank Levering och Wanda Urbanska via Bookmooch. Paret Levering Urbanska är något av förgrundsfigurer inom frivillig enkelhet rörelsen i USA. I början på 90-talet lämnade de ett hektiskt liv i Los Angeles för att istället flytta tillbaka till Franks hemtrakter där de tog över driften av familjens fruktträdgård, Levering Orchard. I boken Simple Living skriver de om beslutet att och flytten till North Carolina men även om andra personer som har genomfört liknande förändringar i sina liv. Jag hoppas kunna skriva mer om boken om jag hinner läsa ut den i påsk.

Tillsammans har de har gett ut en rad olika böcker:
Moving To A Small Town, A Guidebook To Moving From Urban To Rural America
Nothing's Too Small to Make a Difference
Love, Mom: Stories from the Life of a Global Activist, Teacher & Mother of Six

Wanda Urbanska har även en tv serie som är inne på 3:e säsongen, Simple living TV. Här är ett klipp som handlar om Simplicity circles.



Nu
Idag har Arbetarbladet i Gävle tre artiklar om Downshifting. De har bl. a intervjuat en familj där bägge jobbar halvtid för att hinna med familjen. Artikelförfattaren påpekar dock att downshifting kan framstå som en lyx som är få förunnade. Alla har inte råd att göra det valet, många lever redan på marginalen.


Camilla och Joachim väljer familj före karriär
Downshifting – bara ett finare ord för deltid?
Det här är downshifting - så blir du tidsrik

Det tipsas även om hur man blir tidsrik och jag konstatera att vi ligge rhyfsat till. Idag har jag vabbat halva dagen och känner mig väldigt tidsrik. Vi har gjort påskägg, ja ghar städat lite men hann ändå fixa undan en del på jobbe tinnan jag åkte hem. Enda smolken i bägaren är väl att snön hinner förvinna tills imorgon, barnen vill åka pulka!

1. Jobba mindre. Om du har barn under åtta år har du rätt att gå ner i deltid.
Jag jobbar deltid, maken har inte reglerad arbetstid men "flexar" vid VAB och liknande. Klassisk könsuppdelning?

2. Dela upp barnansvaret mellan er, så att ni får mer egen tid. Ta till exempel en eller två egna kvällar i veckan.
Jag är dålig på detta, maken är betydligt bättre. Om jag tar tid för mig själv så känner jag att familjen prioriteras bort. Om man jobbar på dagarna och sen skall ha två egna kvällar var så blir det bara helgen man är tillsammans - hur kul är det?

3. Bo nära jobbet – pendling slukar tid.
30 min dörr till dörr eller 50 min dörr till dagis till dörr promenad +kollektivtrafik är helt ok. Jag vill inte bo mitt i stenstaden.

4. Köp tjänster i stället för saker, till exempel hantverkstjänster och restaurangbesök i stället för fritidssaker och dyra kläder.
Eller köp ingenting alls ett tag ...

5. Bo i lägenhet, det tar mycket mer tid att sköta ett hus och en trädgård.
- Japp, det blir lägenhet ett tag framöver även om hus lockar ibland.

6. Stressa inte på fritiden – ha inte för många fritidsaktiviteter.
Jag har väldigt enkla fritidsnöjen, umgås med familj och vänner, äta god mat, läsa böcker, film på tv och ibland på bio

Relaterade inlägg:
Växla upp, växla ner
Downshifting ligger i tiden
Halvbra dag
Aftonbladet växlar ner

Vill ha mer!
Lite om frivillig enkelhet i media

Ta makten över din tid
Lästips - Bli rik på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin