fredag 28 mars 2008

Kan man konsumera hållbart?

Obey Consume Repeat

Bild: My Little Photo Album

Min generation är drabbad av djup konsumism. Man kan köpa sig en livsstil, det är inte mer med det, och det förhållningssättet smittar av sig på våra relationer, och den egna identiteten.
Enligt Pernilla Glaser i en intervju i SvD är det många 70-talister som reagerar lika känslo­mässigt på döda föremål som på levande varelser.

Varför gör vi detta, varför får vi en kick av shopping var några av frågorna som tog upp på det intressanta seminariuet , hur tusan konsumerar man hållbart?, som jag var på igår. Seminariet arrangerades av föreningen Agenda 21 i Väst och det var verkligen fullt i HDKs café. Mötet inleddes med att de inbjudna gästerna fick berätta lite om sig själva och sina bakgrunder. Cecilia Solér från Centrum för konsumtionsvetenskap på Handels som forskar kring konsumentbeteende och hållbar konsumtion inledde med att vi måste konsumera inte bara mindre utan mer sällan. Max en lång flygresa i livet för att hårddra det.

Andreas Nilsson som forskar om attityder till miljöfrågor på Psykologiska institutionen vid GU berättade om sin avhandling, sin nuvarande forskning och de kurser han håller i (miljöpsykologi och Management of Social Dilemmas in Theory and Practice.

Johanna Stål, chefredaktör på tidningen Camino berättade om sin bakgrund och de hade fått idén till Camino. Camino är ju inte bara en tidning utan en ekonomisk förening som anordnar föredrag, utblidning och events av olika slag.

Därefter var det fullt ös i två timmar och moderatorn Erik André gjorde sitt bästa för att alla skulle få ordet. diskussionen handlade om allt från shopping som drog, shopping som livsstil, hur får man konsumenter att välja ekologiska produkter, energinormer och andra styrmedel m.m

Nackdelen med ett öppet samtal och att vem som helst får komma till tals är att man inte har en aning om vem folk är (utöver en man som presenterade sig med att han arbetade med energi på Göteborgs kommun) . Fredrik Warberg var där och tog bl. a upp begreppet konsumism men annars kände jag inte igen någon. Jag hade inte möjlighet att stanna kvar på årsmötet men jag hoppas att det blir fler spännande aktiviteter i föreningens regi.

3 kommentarer:

  1. Tyvärr tror jag inte att det bara är 70-talister som är drabbade av "konsumism".

    SvaraRadera
  2. Låter som ett jätteintressant föredrag! Det konstiga är att när man diskuterar vår livsstil och konsumtionshetsen så tycker nästan alla att det är helt sjukt, men de flesta fortsätter ändå som förut. Varför är det så?

    SvaraRadera
  3. Klockren bild. Nog köper vi alltför mycket. Känns skönt att veta att jag ändå inte är värst, eller ens dålig. Jag impulsköper aldrig, handlar jag något är det ågot jag längtarefter som jag verkligen vill HA.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin