tisdag 27 mars 2007

Weekly simplicity tips

Beach Blues / Azules de playa

Bilden är tagen av victor_nuno , givetvis med Creative Commons Attribution-licens.

Varje vecka får jag Weekly Simplicity Tips från en blogg. Här kommer veckans tips för "ett nytt och bättre [enklare] liv".

1. Lie down and listen to 3 beautiful songs.
Det låter som en skön avslappningsövning. Just nu lyssnar jag gärna på Portishead, Massive Attack och Tricky, lite 90-tals nostalgi.

2. Store stuffed animals in a toy hammock, limit them.
Det här är ett måste för småbarnsföräldrar eftersom mjukdjur har en tendens att föröka sig genom delning. Jag brukar uppmuntra mina barn att rensa bland sina leksaker och ge till "barnen som inte har några leksaker". Sen skickar vi sakerna till bland annat Rosengrenska.

3. Start an emergency fund of 3-6 moths wages.
Alla bör ha en buffert av något slag. Ett alternativ till en arbetslöshetsbuffert är att skaffa en inkomstförsäkring. Ett flertal fackförbund erbjuder detta.

4. Have a regular time to call important people in your life.
Jag hinner ofta inte ringa vänner och bekanta förrän barnen har lagt sig oc då är det lätt att glömma. Lägg in en påminnelse i din kalender.

5. Run errands just once a week.
Detta spara både kraft och energi (och bensin om du tar bilen). Själv passar jag på att göra en hel del ärenden på lunchen eftersom jag arbetar nära ett shoppingcenter.

6. Put daily grooming tools in medicine cabinet and medicine in the linen closet because it is used less frequently.
Ett annat alternativ är att rensa ordentligt bland skönhetsproduker och kosmetika så kanske man får plats med allt i badrumsskåpet.

7. Plan summer fun.
Jag håller på att planera sommarens semester. Eftersom vi skall semestra på hemmaplan gör jag en lista på roliga saker att göra, t. ex åka ut med skärgårdsbåtarna, besöka en djurpark, göra egna glassar och olika utflykter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin