söndag 11 mars 2007

Magasinera mera

Tuck-it-away


Enligt denna artikel i New York Times blir magasinering eller self storage förvaring som det också kallas allt mer populärt. Folk hyr ett extra förråd eller tre för att de inte kan skiljas från sina prylar men ändå inte vill förvara dem hemma. Ett problem som artikeln bara berör i förbfarten är en del familjemedlemmars något mer negativa inställning till förråden, närstående som kanske behöver ansvara för att tömma förråden i framtiden.


I Sveriger har vi Shurgard vars anläggningar poppar upp som svampar jorden. Deras minsta förråd kostar runt 500 kr i månaden vilket snabbt blir en hel del pengar. Även Shurgard märker av den ökade efterfrågan på förråd.

- Jag tror att vi har fler grejer idag. Vi har ett annat beteende än tidigare, vi köper fler saker helt enkelt och de måste förvaras någonstans säger, Peter Ågren operativ chef, på Shurgard.

Mea culpa
Jag måste erkänna att vi har två vindsförråd (vi hyr ett extra av vår brf). Ett av förråden är fyllt av leksaker och kläder som väntar på att växas i eller som har vuxits ur och tillfälligt sparas för att doneras vidare till vänners & familjs barn. Dessutom förvarar vi våra sommar/vinterkläder, utklädningskläder och kalasprylar där. I det andra förrådet har vi diverse lådor med memorabilia från vår ungdom, julprydnader och ibland säckvis med kläder, leksaker och annat som jag sorterar och kör iväg till Rosengrenska med när det blir för fullt. Att vi behövde utrymme till insamlingen var en anledning till att jag nappade på erbjudandet om ett extra förråd (det lönar sig att vara aktiv i sin brf) men det är också väldigt skönt att ha två halvfulla istället för ett proppfullt som man knappt kan komma in i.

Var har du i ditt/dina förråd?



Något man inte vill hitta när man tömmer ett förråd, Mummified baby haunts police.

2 kommentarer:

  1. Hyggeligt med den mummy...
    Jeg er ikke selv god til a smide ting ud, men mener ikke jeg har lig i lasten!

    SvaraRadera
  2. Mitt förråd är också fullt, men jag skulle vilja säga att det är mer min makes fel än mitt. Jag kom till det här förhållandet för 7 år sedan med en träkista, två bananlådor minnen och en servis. Jag sålde ALLT efter mitt förra förhållande, ville starta om på nytt.

    Men nu har det ju blivit lite mer sedan dess....

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin