torsdag 23 november 2017

Vem är din influencer?


Vill du se ut som Kristen Stewart?


Enligt en rapport från Demandware som jag läste förra året skulle bara 6% (!) av alla millenials ( i vissa regioner) e-handla om det inte fanns en känd avsändare med i bilden. Dessa ”kändisar”, eller influencers kan vara valfritt välkänt namn från Youtube, TV, sport eller annan media.


Annat intressant som framkommer i rapporten är de mycket stora skillnader mellan västvärlden och Asien kring vilka media som påverkar köp. I Kina säger hela 94 % att de genomfört köp efter att ha inspirerats på sociala medier. Samma siffra i Norden var 70 %. I undersökningen säger även 79 % av alla millennials att de bara köper produkter som någon de känner till har rekommenderat.

Här hemma finns det en branschorganisation för social media influencers som bland annat delar ut pris till de mest kreativa och affärsmässiga innehållsskaparna - oavsett kanal. Nöjesguidens bloggbevakning var dock inte imponerade av årets event.
En influencer som sticker ut är Jonna Jinton, tjejen som lämnade storstadslivet för den lilla byn Grundtjärn. Hon känns inte som en klockren "säljare" men här är ett exempel på ett av hennes "samarbeten".

Jag frågar mig självklart vem som är min influencer (även om jag är för gammal att vara en millenial). Eftersom jag dels är medelålders och dels inte konsumerar så mycket nytt så påverkas jag varken av influencers som Kenza eller Pernilla Wahlgren... Underbara Clara kanske? Jag är inte tillräckligt inne på något specifikt område som smink, träning, inredning, bakning eller trädgård... Jag är heller inte ute i svängen eller så familjefokuserad som när barnen var yngre.  Jag har varit inne på Van life ett tag men det är ju bara ett av alla intressen...

Mer för den som vill läsa om Influencers och annat:
Millennials: Give The People What They Want

Källor:
Resumé http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/08/16/bonnier-growth-satsar-pa-influencers/
MKSE.com http://www.mkse.com/2016/08/09/influencers-revolutionerar-e-handeln-nya-data-fran-kylie-jenner

5 kommentarer:

  1. Svante Lysén, fast har är ingen säljare men stor inspiration. Hans bok Under frihetens himmel läser jag om just nu :)

    SvaraRadera
  2. nu har jag garderoben full av fina kläder, trots att svärdotter hjälpte mig att rensa ❤️ jag är kort och rund, nästan omöjligt att hitta passande sportkläder, har ärvt passande av sönerna :)

    SvaraRadera
  3. DU är min influencer! Jag har köpstopp fr 1/10 2015 och för evigt tack vare dig. Provade under år 2010 och det var fantastiskt.

    SvaraRadera
  4. (köpstopp; bilen på verkstan - riktig snålvecka; stoppade 1 liter mjölk i ryggsäcken på Lidl, hittade finskt knäckebröd också - perfekt att tömma frysen ibland :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin