måndag 27 november 2017

Bilar och bönor

British Baked Beans on Toast

Våra måndagar är alltid "meatfree Monday" eftersom bönor vanligtvis står på veckomenyn. Jag kör ju med dagsteman för att underlätta veckomenyplaneringen (ett av mina bästa spartips för övrigt) och idag blir det baked beans on toast - snabbt, enkelt och en rätt som alltid går hem hos barnen. Dessutom passar det bra att använda upp eventuellt överblivet rostbröd efter helgen.

Under våren levde jag lite mindre sparsamt än jag brukar. Jag åt ute del ute, gick på konserter och bio och shoppade en hel del second hand kläder. Livsstilsinflation som det gick snabbt att vänja sig vid. Men när jag hux flux blev bilägare var de tillfälliga sötebrödsdagarna över och jag var tvungen att hålla hårt i plånboken igen. Planen var ju egentligen att vänta med bilköp till hösten eftersom barnen och jag hade en inplanerad resa till Guatemala i somras men så dök rätt bil till rätt pris upp. Jättekul men helt plötsligt skulle det betalas försäkring, parkeringsplats, trängselavgifter, diesel. Det skulle  läggas undan pengar till skatten och oförutsedda avgifter (service mm).

Jag har haft mycket roligt med bilen, campingturer i Bohuslän, helgturer till både Stockholm, Öland och Danmark. Men jag använde i princip aldrig bilen i vardagen eftersom jag är så van att ta buss eller spårvagn. Någon enstaka skjutsning av barnen under de veckorna de bor hos mig. Så nu har jag bestämt mig för att sälja den igen. En något dyrköpt läxa men jag har tack och lov inte gjort så mycket dåliga affärer i livet tidigare.

Vad är din sämsta affär?






5 kommentarer:

  1. Så roligt att du har börjat med inlägg igen! Tycker så mycket om ditt skrivande! Kristina

    SvaraRadera
  2. Alla bilaffärer är dåliga affärer 😃 Effektivt sätt att göra av med slantar på 😉 men ganska bekvämt att ha ibland.

    SvaraRadera
  3. Rent pengamässigt är ett bilköp - en Jaguar mitt sämsta köp. Köpte den efter att ha längtat i 40 år, för 40.000 kronor. Samtidigt var detta en dröm jag haft länge och drömmar tycker jag man ska försöka att förverkliga, om man kan. Ibland blir det en dyr dröm ibland inte. Jag njöt verkligen av att köra den de månader jag hade den men när sömnen började bli dålig pga oro över kostnader runt omkring bilen - Jaguar är inte så billig att reparera vilket jag iof sig visste, då sålde jag den, med rätt stor förlust. Har gått vidare och lägger inte mer energi på att gräma mig. Glad att jag kunde förverkliga min dröm :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner precis på samma sätt, glad att jag kunde förverkliga min dröm men jag vill inte behöva oroa mig för kostnade rkring bilen.

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin