måndag 22 september 2014

Svampar och annat har satt guldkant på sparmånadens mat

Även den här måndagen blir det lite matbloggande. I år har jag varit ganska duktig på att ta tillvara frukt, bär och framför allt svamp. Tyvärr kan jag inte så mycket om svamp så jag har främst plockat kantareller och  Karl Johanssvamp. En och annan tegelsopp har också slunkit med.
Jag tror egentligen inte att jag sparar så mycket pengar på det eftersom jag aldrig hade köpt motsvarande livsmedel i en butik men det har onekligen gett guldkant på maten.

Björnbärspaj

Att äta pajen utomhus på skogsutflykt gjorde att den smakade ännu godare!

En glasslåda plockade björnbär och några hallon blev en god paj.  Receptet lär komma från Leila Lindholms bok (jag skippade både blåbärssylt och balsamvinäger samt använde färska bär).
När vi var ute i skogen hittade vi massor av svamp så det blev från allt smörstekta kantareller och äggröra till frukost, svampsoppa på Karl Johansvamp och lite blandad stekt svamp på den hemmagjorda pizzan.

Pizza

Lite harsyra piggar upp!

Av äpplen gjorde vi äppeldricka och jag plockade även nypon och gjorde egen nyponsoppa (äntligen fick jag användning för min passervagga). Jag ska även göra lite äppelmos. Förra årets skörd har räckt ända till nu! Sen ska jag torka lite äppelringar också. Jag har fortfarande inte köpt någon mat-tork utan torkar i rumstemperatur samt ugnen beroende på ringarnas tjocklek.






5 kommentarer:

  1. Mums! Jag har köpt morötter, rödbetor och lök för 4 kr/kg på coop, finsk morotslåda, rödbetssoppa och löksoppa står på menyn,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad gott! Nu blev jag sugen på morotslåda :-)

      Radera
    2. (eftersom det är julmat, stoppade jag ett par små lådor i frysen :)

      Radera
  2. Du kan också hänga äppelringar på ett snöre i ett norrfönster. Luktar gott!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin