onsdag 24 september 2014

Bokonsdag: Modernt lantliv, en inrednings- och idébok




Idag skriver jag om relativt nyutkommen inredningsbok. Jag har tidigare recenserat boken Naturlig inredning av samma författare där man fick tips om att inreda med pinnar och andra naturnära inredningstips. Det som gör att boken Modernt Lantliv platsar på Köpstoppsbloggen är att den fokuserar på hur man hyfsat enkelt och billigt kan inreda i en mer modern men ändå lantlig stil (med vissa drag åt den industriella trenden) genom att återanvända sådant man redan har hemma eller genom att fynda billigt på loppis och fixa till. Det är många som gärna fyndar på loppis och bondauktioner men det gäller att sakerna inte bara blir stående i något förråd, för då är det ju inget fynd längre. Med inspiration från den här boken får fyndjägaren förhoppningsvis tummen ur och fixar till sina fynd så att de får komma in i finrummet!


Jag måste erkänna att jag personligen ingte är något jättefan av den fransk/danska lantstilen eller shabby chic stilen, framför allt inte de redan färdigslitna/fabriksslitna möblerna man kan köpa. Men några inslag kan fungera bra. Det som också gör att jag gillar den här boken är nog att de flesta av interiörerna ligger någonstans mitt emellan de lantliga vita  och de superfärgglada mönstrade som man annars gärna ser i retro/vintageloppis inredningsböcker och artiklar. Sedan gillar jag föremål med en historia men som även kan och får användas. Mitt nuvarande köksbord består till exempel av en tjock furubordskiva som agerade soffbord i mitt föräldrahem. På 90-talet fick det nytt liv som matbord efter att vitlaserats och försetts med IKEA-ben. Ett tag hade barnen det som pysselbord också innan det fick bli mitt nya köksbord. Dessutom har min dotter tagit över ett skrivbord som prytt både min mors och senare även mitt flickrum. Det har gått från grått till vitt men är fortfarande lika funktionellt.


I den här boken återanvänds gamla saker på ett både roligt och kreativt sätt. Koffertar förvandlas till soffbord, spegeldörrar blir en häftig köksö, pinnstolar sättsihop till en nätt soffa och ett rostigt cykelhjul får nytt liv som en ljuskrona. Cykelhjul är ju sådant man ofta kan fynda i containrar när bostadsrättföreningar och samfälligheter har städdagar liknande. Pinnstolarna har stigit i pris allt eftersom de blivit mer populära men det går fortfarande att fynda och måla om.

Modernt lantliv


Ett annat roligt tips är att förnya en sliten bordsskiva genom att skapa ett lapptäcke av tapetstuvar som man sedan lackar. Det blir en annorlunda sorts permanent duk. Bonustips om man inte vill klistra lapparna direkt på skivan är att köpa en extra byggskiva och lägga ovanpå. På så sätt får man även ett större bord. Det här är även en kul festidé! Vill man inte göra om ett helt matbord kan man ofta fynda lagom slitna IKEAS fyrkantiga små lackbord som är perfekta att göra om.
För den som är lagd åt det hållet kan man få inspiration till att inreda sitt eget tokrolig "Villa Villerkulla" där stolarna får skor och stolsryggarna förvandlas till kulramar. Om inte annat kan det bli kul barnrumsinredning. Många av återanvändningstipsen är ganska enkla så även barn och ungdomar kan vara med och hjälpa till. Varför inte ge fritids eller klubbrummet en "make-over" inspirerad av Modernt lantliv?

Om författaren
Anna Örnberg är född 1963 och arbetar som frilansande formgivare och skribent. Hon har tidigare gett ut en mängd olika inredningsböcker om allt från shabby chic (en stil jag personligen avskyr) till hur man får det trivsamt i trädgården.Framförallt har hon haft stora framgångar med böckerna "Inred och dekorera ljust och lantligt", "Inred lantligt inne och ute" samt "Inred lantligt på ditt eget sätt".

2 kommentarer:

  1. hihi, barnen har sett till att det mesta har sett slitet ut ♥

    SvaraRadera
  2. Oh jag håller så med dig om "shabby chic" - jag har det hellre barnslitet eller som i mitt fall generationsslitet än köpeslitet. Är det inte som att försöka köpa en personlighet?

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin