tisdag 23 september 2014

Supersparmånad - så handlar jag kläder

Går iväg

För ett tag sedan fick jag en kommentar på inlägget om hur jag handlar billig mat som undrade om jag hade någon strategi för att handla billiga kläder. Där har jag lite olika strategier beroende på om det är till mig eller till barnen och även vilken typ av kläder det gäller.Nu när det är supersparmånad försöker jag att inte köpa kläder alls men jag slog till på ett par fodrade vinterstövlar till dottern på en sportrea.

Till mig själv

  1. Inte handla alls
  2. Ta emot avlagda kläder
  3. Handla på rean - men bara om det är något jag absolut behöver och garanterat använder
  4. Handla begagnat
  5. Handla på barnavdelningen (funkar bara om man som jag är strl XS och kan ha juniorstorlekar)
Det allra bästa tipset är att inte handla kläder i onödan... Det innebär att man inte planerar sin nya höst, vår eller sommargarderob i bakhuvudet medan man slukar modetidningar. Man går inte in i klädbutiker (varken riktiga eller på nätet) och om man är bjuden på på fest/bröllop/dop ser man inte det som en anledning att handla nytt. Det går alldeles utmärkt att någon av alla fina plagg som redan hänger i garderoben eller så kan man försöka låna om har en vän eller familjemedlem som drar samma klädstorlek Man slänger eventuella klädkataloger direkt i pappersåtervinningen och blundar för att alla extraerbjudande. Det kan vara svårt i början men man vänjer sig snabbt.
Om man vill få sig en tankeställare kan man prova exempelvis projekt 333, då inser man hur lite kläder man egentligen behöver.
Och om man ska kunna klara sig med en minimal garderob så gäller det också att man köper kvalitet före kvantitet - inte nödvändigtvis dyrt men att det är något som man kommer att gilla länge och som håller formen och färgen. Om det dessutom är tillverkat under bra arbetsförhållande och av miljövänligt material är det en fördel.

Sedan skäms jag inte heller för att ta emot avlagda kläder om familj eller vänner städar i garderoben. Framför allt får jag en del kläder av min mamma som har nästan samma storlek. Hon handlar mer kläder än jag och rensar följaktligen garderoben oftare än jag.

Jag handlar väldigt lite på rea men det händer. Ofta missar jag dock reorna eftersom jag ändå inte går in i butikerna.

Vad gäller second hand så tar jag ibland ett varv på någon av de begagnatbutikerna jag gillar men jag köper bara något om jag verkligen älskar det - annars förtjänar plagget helt enkelt inte en plats i min garderob. Det innebär att jag även här följer principerna om det ska vara av god kvalitet etc. Det behöver inte nödvändigtvis vara märkeskläder, jag har en svart H&M klänning som jag köpte för 14 år sedan på Myrorna i Malmö som jag fortfarande älskar och använder.

Ett sista tips är att handla på barnavdelningen men det funkar bara om man är strl XS-S som jag och kan ha juniorstorlekar.  Ofta sitter de här kläderna bättre på mig men man vill ju inte alltid gå omkring i sportiga outfits. Barnskor är inte heller alltid så roliga - jag har strorlek 35 i skor...

Något jag ännu inte haft tillfälle att prova än är lånegarderober eller att hyra kläder.

Till barnen
  1. Köpa färre kläder
  2. Handla på rea och lägga undan
  3. Ta emot avlagda kläder
  4. Handla begagnat
Jag är verkligen ingen storshoppare men mina barn har definitivt fler kläder än de hinner använda så numera försöker jag att använda mig av "lean production tänk" och köpa kläder först när de verkligen behöver - ett par jeans ut - ett par jeans in. Om man som jag arbetar i ett köpcentrum finns det alltid någon butik som rear just det jag behöver.


Nu när barnen är större är det lite knepigare att använda sig av strategin att handla på rea och lägga undan. Dels är de mer petiga med vad de sätter på sig och dels kan de hux flux växa både på längden och bredden och då har man inte sparat något om man står med en hög kläder som de "växte förbi"
Nu för tiden fyndar jag lagom.  Jag köper bara sådant på rean som jag garanterat är säker på att de kommer att ha. Länge har Åhlens varit en favorit vad gäller nya kläder men nu har barnen tyvärr vuxit ur deras strl 140.

I perioder har jag bytt en del kläder med vänner och bekanta som har haft barn i andra storlekar. De senaste åren har jag bland annat köpt i princip oanvända vinterkläder från en familj som har barn som är ett år äldre än mina - väldigt praktiskt. Jag tar också emot avlagda kläder om det är rätt storlekar. Om det är något som jag eller barnen inte vill ha skänker vi det vidare.

Tradera har bra utbud
I perioder har jag handlat en del på framförallt Tradera. Jag har också några favorit begagnatbutiker men stort utbud av barn- och ungdomskläder. Numera måste man dock nästan ha med sig barnen så att de kan prova alternativ tycka till.  En viktig anledning till att jag handlar begagnat är inte bara för att det är bra ur ekonomisk - eller miljösynpunkt, det är också för att jag tycker att utbudet i butikerna är helt bedrövligt när barnen passerar 128 och/eller 140. Jag gillar helt enkelt inte att sätta på min 10-åring tonårskläder. På Tradera och liknande kan man däremot fortfarande hitta andra stilar än den som är inne just nu.
Barnmarknader är också veritabla guldgruvor - förutom om man vill ha typ short eller byxor till 11-åringar - de håller nog bara en säsong :-) Ofta rear de dessutom ut kläderna som är kvar dag två.

Kläderna blir ju också billigare om man säljer dem vidare. Jag har sålt en del på Tradera men känner inte riktigt att jag har tid för det. Istället ger jag bort kläderna till kompisar som har yngre barn eller till min favoritbegnataffär.

Husmorstips!
Utöver tipsen ovan försöker jag dessutom att sköta kläderna så gott det går. Vädrar och tar bort fläckar, lagar och fixar ibland om (här skulle jag kunna bli bättre..). Jag tvättar en gång i veckan i en av föreningens tvättstugar och dessemellan tvättar jag upp träningskläder för hand och förbehandlar fläckar. Jag använder dessutom förkläder när jag lagar mat och byter om från jobbkläder till hemmakläder på kvällen - sådant gör också att kläder räcker längre.

Har du några bra tips?

9 kommentarer:

  1. Mycket bra tips. Jag köper också gärna begagnat och tar emot av släktingar och bekanta. Det jag kan bli bättre på är att bara köpa det som behövs och inte köpa "bara för att det är billigt".

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för långt svar på min tidigare kommentar! Bästa hälsningar Anonym :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för inspirationen till inlägg!

      Radera
  3. Jag brukar tvätta skjortor och andra överdelar med snabbprogrammet. Tänker att eftersom jag och sambon så gott som alltid har linne eller t-shirt under så behöver inte skjortan tvättas i fullt program. Sparar tid, miljö och plaggen. /Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Det är samma här, jag har oftast linne (eller underklänning) - mest för att jag fryser lätt...

      Radera
  4. Jag sätter undan en slant till kläder varje månad, varje familjemedlem har ett eget klädkonto. När det blir rea slår jag till ordentligt framförallt när det gäller barnen. Men även jag själv fick två kassar kläder på sommarrean för en tredjedel av ordinariepris. Överskottet på klädkontot gick raka vägen på sparkontot istället för nya kläder behöver jag inte på länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också ett smart sätt. Eftersom jag sällan köper kläder brukar jag välja att som du skicka över pengarna till andra konton - så mycket som möjligt går till semesterkontot om jag ska vara ärlig...

      Radera
  5. Vi har ingen second hand butik här på landet och det är ganska långt till loppisar som har kläder, så de senaste (snart tio) åren har vi ordnat klädbytardagar för barnkläder och leksaker/prylar vår och höst. Mycket uppskattat av både säljare och köpare och mycket välbesökt :-) Något som jag gärna ser att andra härmar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra att ta saken i egna händer när det inte finns någon loppis eller liknande i närheten.

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin