måndag 4 augusti 2014

Nya mathorisonter, spansk afton och en mango

Spansk mat

Spansk mat från Lidl

En av mina ambitioner inför hösten är att prova ny mat. Det kan vara allt från nya maträtter, både svenska och utländska, till "nya" frukter och grönsaker. Detta gör jag framför allt för att jag vill förmå mina barn att vidga sina "smakhorisonter"och upptäcka nya smaker. Sonen är inte främmande för att prova kryddiga korvar i Provence eller ta en rätt som jag aldrig lagat förut, dottern däremot är minst sagt kinkig med maten. Jag skulle uppskatta att hon äter ungefär fem maträtter utan att protestera (pannkakor, tacos, laxfiléer (utan kryddor) med ris, pasta pesto och tomatsoppa på burk ) Även när det gäller givna barnfavoriter som köttbullar, pizza eller lasagne får det t. ex inte vara någon lök i, ingen sås till köttbullarna, inte för stora tomatbitar i tomatsåsen eller några okända ingredienter.
Detta gör det inte helt lätt att planera sin veckomeny. Dessutom vägrar jag av princip att laga specialmat eller samma rätter för jämnan, vilket har lett till att det flesta måltider äts under mer eller mindre vilda protester. Det är inte det att jag tvingar henne att äta upp men jag kräver att hon i alla fall ska smaka...
För att stävja det här innan det blir ett riktigt stort problem så har jag har jag bestämt att det här är hösten när vi alla (och inte bara dottern) ska prova nya saker. Samtidigt har jag en strikt matbudget så det blir inte direkt några besök på olika exotiska restauranger. Istället är tanken att smyga in lite nya rätter och passa på om det är extraerbjudande etc. Jag ska också försöka att involvera barnen mer i själva matlagningen.

Spansk afton (och lunch och kvällsmat...)
Förra veckan inledde vi projektet med att prova spansk mat. Jag har aldrig varit i Spanien (undantaget en charterresa till Mallorca med min familj 1982) och anledningen till att vi valde att börja med Spanien var helt enkelt att jag upptäckte att Lidl annonserade Spanien och Portugal veckor när jag handlade där i samband med min Hemester (jag kommer att skriva ett mer ingående om Lidl senare i veckan).

Tapas

Tapas i form av tortilla, patata brava, gazpacho och olika ostar med kvittenmarmelad)
 
När dottern var på scoutläger passade sonen och jag på att ha en spansk afton. Såsen till patata brava var lite stark annars gick det mesta hem!

Spansk lunch

En variant på matlag med kollegorna

Dock blev det en hel del rester över efter min och sonens middag så jag bestämde mig helt enkelt för att bjuda min kollega på spansk lunch! Den här gången lyckades jag dessutom hälla upp flan de queso lite snyggt.

Kvällsmat

Pisto

Pisto con huevos

Till sist hade jag bara en burk Pisto kvar. Pisto är en spansk variant på grönsaksröra av typen ratatouille. Jag hittade ett recept  där man pocherade ägg i piston och åt detta med bröd till. Barnen ville ha majsbröd till och det passade ganska bra till!

Till efterrätt åt vi mango. Jag kan inte minnas att jag köpt färsk mango tidigare och den kostade bara 5 kronor styck på min närmsta mataffär. Jag lärde mig även att skära upp den på ett snygg sätt via Kristers Kinablogg. Till sist tog vi reda på att det som man egentligen tror är kärnan i själva verket är en sorts frökapsel så den klippte vi upp och nu har vi förhoppningsvis snart en mangoplanta på fönsterbänken.

5 kommentarer:

  1. Kul! Det sägs att byta matvanor är det svåraste... flytta, byta jobb och annat lättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några säger att efter 2-års åldern är det stopp med nya rätter, så man får skynda sig med de små....

      Radera
    2. Ja det är lätt att hålla sig till invanda favoriter... Dottern har dock blivit kinkigare med maten ju äldre hon har blivit tyvärr. När hon var liten åt hon glatt det mesta.

      Radera
  2. Kul att höra dina tankar om Lidl. Jag handlar ofta där, speciellt grönsakerna är billigare. Affären hos mig har bra standard och det är rent och snyggt. Kött får man ofta till 30% rabatt med kort datum.

    SvaraRadera
  3. Lidl´s temaveckor är bra. Goda och bra grejer till rimliga priser. Grekisk, Spansk, Fransk, Tysk osv. Ska bli kul att höra dina reflektioner om Lidl, jag tycker att det är en alldeles utmärkt affär med bra kvalitet på mycket av sina produkter. Tycker även att det är värt att reflektera över hur mycket svinn det blir på stora affärer typ ICA MAXI jämfört med en LIDL butik med slimmat sortiment och där allt som börjar får kort datum säljs med rabatt??

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin