torsdag 21 augusti 2014

När och fjärran

image

Ibland behöver man inte ge sig av så långt bort för att komma i väg på en resa till fjärran länder. För ett tag sedan tog jag med mig min mor och besökte Café Zanzibar, strax utanför Marstrand, för att lyssna på naturfotografen Annelie Utter berätta om en resa i snöleopardens spår.  Det var väldigt spännande att höra Annelie berätta och visa sina fantastiska bilder från djur och natur i Himalaya, Indien. Extra roligt var det även att få ta del av en av de andra resenärernas upplevelse eftersom man fokuserar på så olika saker. Genom hans bilder fick vi ta del av vardagslivet i staden Leh, hemma hos besök och lite spontana bilder på de andra resenärerna. Dessutom visade han bilder från en annan spännande resa, tigersafari i en indisk nationalpark. Själv har jag bara sett tigrar och snöleoparder vid mina besök på Nordens Ark och det fick mig att börja drömma om min planerade safariresa.

Café & Bed and breakfast
Förutom att arrangera naturresor driver Anneli sommartid även ekologiskt Bed and Breakfast med kafé och eget rökeri nära Marstrand. Det finns gott om djur på gården, allt i från ankor till kaniner och en katt.

Vår frukost är helt ekologisk och vi använder oss av snålspolande kranar, eko-tvättbollar, sopsortering, ekovänligt rengöringsmedel samt ekologiska lakan för att spara på miljön.

image

För den som vill känna sig som en cirkusartist för en natt (eller längre) kan man boka rum i den den färgglada och avskilda cirkusvagnen med plats för två vuxna eller liten familj. Ett perfekt sätt att pröva på ett annorlunda miniboende. Till Café Zanzibar kommer man dessutom lätt med buss från Göteborg, hållplatsen heter Saltskärsvägen och ligger precis vid husknuten.


2 kommentarer:

  1. Sant! Fjärran länder hittar man på Hisingen...

    SvaraRadera
  2. Kul! Anneli är min pappas kusin. Dock har jag tyvärr inte varit där själv, men det får jag ta och ändra på :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin