torsdag 7 augusti 2014

Lidl bu eller bä?

LIDL

Bild:Terry King

I början av veckan skrev jag om hur vi fyndade spansk mat på Lidl som ett led i försöket att vidga våra smakhorisonter. Tidigare när jag var gift och bodde i villa med familjen, handlade vi det mesta på ICA Maxi i form av regelbundna veckohandlingar. Numera som ensamstående ser mina mathandlingsvanor annorlunda ut.  Främst handlar jag på Hemköp eftersom jag bor granne med butiken. Jag brukar även kolla av veckans erbjudande hos ÖB och Netto som ligger nära jobbet samt Willys som ligger ca 12 min promenad från lägenheten.
Däremot har jag aldrig tidigare handlat på Lidl. Dels för att det inte har funnits någon i närheten men också för att jag har haft fördomar om hur det är att handla på Lidl. För ett tiotal år sedan när Lidl var nytt i Sverige skrevs det ju bland annat om den tyska mjölken. Dessutom hade jag fått för mig att det var väldigt basic i butiken med lådor och annat istället för hyllor.

I samband med att jag besökte Lidl när jag var husvakt insåg jag att jag var tvungen att omvärdera mina fördomar mot den tyska livsmedelskedjan. Det var rent och snyggt, det fanns både välkända svenska varumärken att välja mellan liksom billigare okända/tyska sådana. Frukten och grönsakerna var billiga och fräscha och mycket var dessutom svenskodlat. Jag uppskattade även möjligheten att handla utländska produkter (grekiska och spanska specialiteter).
Veckan efter besökte jag en annan Lidlbutik. Den var något mindre men lika fräsch och välordnad som den första. Andelen utländskt frukt och grönt var ungefär lika stort som i min vanliga butik (Hemköp).

När jag undersökte saken närmare visade sig att det inte bara var jag som hade fördomar om Lidl men samtidigt får kedjan allt fler nöjda kunder. Dessutom visade det sig att många även skäms inte bara över att handla i lågprisbutiker (dit räknas tydligen Netto, Willys, Lidl, Rusta, ÖB, Gekås Ullared m. fl) men också över att köpa "billighetsmärken" i dessa och övriga butiker, exempelvis ICAs basic sortiment.

Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön.  Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över. Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa. Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor  Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter.
 Källa: familjeliv.se

När jag väljer varor gör jag en ständigt avvägning mellan smak (det familjen gillar),  uppfattad kvalitet, pris, utbud och säsong. Jag läser ALLTID på innehållsförteckningen om det är en ny produkt (framför allt för att jag undviker onödiga e-nummer, palmolja och gelatin i det vi äter) och checkar av jämförelsepriserna per kg eller liter. Jag är absolut inte främmande för att prova Lidl eller handla billighetsmärken som Euroshopper när det gäller vissa varor däremot köper jag ibland dyrare, ofta ekologiska märken när det gäller andra produkter. Jag vet dessutom att när det gäller exempelvis blöjor så tillverkas butikernas egna märken i samma fabriker som som premiummärkena. Företagen säljer helt enkelt samma produkter men i form av olika varumärken för olika prissegment.
I samband med att jag har sett över mina matkostnader har jag även bytt favoriter. Tidigare köpte jag alltid en ost som kostade 110 kr/kg medan vår standardost numera kostar 79 kr/kg och dessutom oftast köps när märket är på extrapris (59 kr kg). Det är samma typ av ost (prästost) och jag känner inte någon jätteskillnad i smak. Jag har heller aldrig känt någon skam för att jag handlar 9 av 10 av veckans extraerbjudanden eller går med en Lidlpåse.

Frågan till er läsare Är det skämmigt att handla Euroshopper eller butikernas egna märke? Vad tycker du om Lidl? Skulle du aldrig drömma om att besöka Ullared?

Mer
Norrman byter strategi för Lidl Sverige
Lidl, ett spännande varumärke
Lidl älskar ekologiskt

32 kommentarer:

  1. Kul, och ganska träffande tror jag. När vi måste visa tillhörighet i konsumtion av krossade tomater har det gått långt :)

    Vi börjar handla allt mer på Lidl och dom andra billighets butikerna du nämner. Jag tycker många av Lidls varor är bättre än billighetsvarianterna på Coop och Ica.

    Familjeliv.se tycker jag reser frågan om demokratins avskaffande. Jag läser där för nöjes och förskräckelsens skull.

    SvaraRadera
  2. Stackars människor som tom måste ha "märkesmat" av rädsla för att inte duga! Dom borde jobba på sin självkänsla lite mer. Handlar all mat på Willys, skulle aldrig handla på ICA, allt är dyrare. Har mycket svårt att förstå att det skulle vara skämmigt att handla billigt, snarare smart. Sen rör inte det mig i ryggen vad andra tycker, ifs har jag inte sånt umgänge att det någonsin skulle vara nån som bryr sig om var jag handlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bevisat att ICA Maxi är billigare än Willys. Dessutom är ICA den bästa matvarukedjan i Sverige.

      Radera
  3. Smakar det bra kan man lika gärna köpa billigt när der gäller de vanluga märkena. Allt kommer från ett fåtal fabriker ändå. Inte bara blöjor

    SvaraRadera
  4. jag är helt "otrogen" och småhandlar vilt i de flesta matbutiker, även hos olika små grönsaksbutiker. Det är skôj att handla på Lidl. och Netto, där kan jag hitta finsk lakrits och annat. Även mjölk från Falköping och andra småmejerier, gott finskt smör (bojkottar jätten Arla).

    Allt svenskt är inte nödvändigtvis bäst. Exempelvis mjöl är mer proteinrikt söderut än svenskt mjöl (mer protein ger mindre smuligt bröd). Jag behöver inte resa.... det finns spännande mat från alla världens hörn på cykelavstånd ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. P.S.
      eftersom vi bara är två nu, struntar jag ibland i kilopris och erbjudanden "ta tre och få typ ynka fem kr rabatt". Jag har slutat att hamstra, vi äter upp allt och slänger ingen mat... Det syns i plånboken!

      Radera
    2. P.P.S.
      Det finns massa mindre märken och produkter som är bra och ekologiska, fast utan märkning. Svenska småmejerier har väldigt god mjölk och fina yoghurtar, exempelvis. Det är väldigt dyrt med Krav-märkning, bara de stora jättarna har råd med det...

      Radera
  5. Jag skäms inte för att handla billigt. Det händer att jag handlar på Willys och Lidl och har till och med varit på Ullared (inte för att jag tror att det blir billigare att handla en massa där). Jag föredrar däremot att handla på ICA. Största orsaken är förstås att den affären ligger närmast men andra orsaker är att jag tycker det är stökigt och svårt att hitta på Netto och Lidl. Dessutom finns det nästan inga ekologiska varor på dessa lågprisaffärer och jag försöker köpa så mycket ekologiskt som möjligt.
    Trist att folk ska behöva skämmas för att handla billigt. Jag trodde att det var bra att vara prismedveten, men för min del får det inte gå ut över kvaliten. Det är inte alltid sämre kvalitet för att det är billigt, men ibland är det det och då kan jag välja en dyrare vara av den anledningen.

    SvaraRadera
  6. Jag handlade alltid på Lidl under ett år när jag bodde i Berlin, mest för att affären låg nära. Den affären var fruktansvärt stökig, men jag lärde mig vilka varor jag gillade och inte. Här hemma har de tyvärr stängt den Lidl som låg närmst, så vi handlar uteslutande på Willys nu. Jag skäms snarare över att handla på en av Icabutikerna i stan dit vi åker för att köpa delikatesser ibland. Där säljer de mängder av rödlustad fisk och ett helt vanligt paket kaffe kostar flera kronor mer, mest bara för att de kan ta rejält betalt. Det är status att handla i den butiken, och området där den ligger är ett av de bättre bemedlade i stan.

    SvaraRadera
  7. Tänker också... utifrån ditt...
    http://bondjantan.blogspot.se/2014/08/det-dar-om-billig-mat.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag svarade i din blogg men kopierar även in det här: Intressant synpunkter. Själv är jag ju egentligen av precis samma åsikt och blev ju positivt överraskad över att jag kunde handla svenska grönsaker på Lidl (jag kollar alltid ursprungsland). Jag upptäckte även att de hade en hel ekologiskt (missade russinen dock). Men i grunden utgår jag från billig mat i form av ren mat, dvs grönsaker, mjöl (bakar eget bröd), spannmål osv. Då slipper man dessutom läsa innehållsförteckningar :-)

      Radera
  8. Mina erfarenheter av Lidl är allt mer positiva. Sortimentet har utökats, min affär är ren och har ofta (svensk) kött och kyckling med kort datum nedsatta med 30%. Mina närmaste affärer är Ica och Lidl. Jag handlar hos båda och plockar åt mig lockvarorna om det är något vi brukar äta. Är verkligen inte rädd att tappa ansiktet här.
    Tycker att Lidls grönsaker är prisvärda. Härom veckan kostade spetspaprika 89 kr/kg i Ica och 34 kr/kg på Lidl. Svensk romanasallad brukar kosta 7-12 kr på Lidl mot 18 kr på Ica. Förra veckan svenska ekologiska morötter 9.90 kr/kg. Äter man efter säsong så brukar man hitta billiga grönsaker.
    Om affärernas lågprismärken håller samma standard och innehållsdeklarationen passerar nålsögat, varför inte? Våra barn som äter vita bönor i tomatsås säger dock att märkesvaran är bäst och faktiskt enligt innehållsdeklarationen innehåller just den burken mest tomat och bönor och minst vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är på dina barns sida när det gäller vita bönor. Där blir det Heinz vars burkar går att få billigt på ÖB. Eller så kokar jag egna bönor och gör egen tomatsås om jag ska göra favoriten beans and rice.

      Radera
  9. Jag har blivit uppmärksam på extrapriser sedan familjens ekonomi förändrades. Jag tar turer runt alla butiker i området och köper extrapriser och ofta billiga märken, men jag försöker handla kvalitet och inte kvantitet. Det finns mycket eko på extrapris just nu där jag bor. Däremot skulle jag aldrig till Ullared. Att köpa mängder på extrapris låter bra, men jag tror att Ullared snarare leder till att man köper saker man inte behöver. Att det är shopping för människor som vill frossa i just shopping. Lite som en är-hur-mycket-du-vill-buffé.

    SvaraRadera
  10. Jag har aldrig tänkt i termer av skam när det gäller butikernas egna märken. Möjligen har jag haft någon undermedveten fördom om att de skulle vara "sämre" i och med att de är billigare, oklart varför, för jag har då verkligen inte undersökt saken. Anledningen till att jag oftast väljer bort Lidl är att jag aldrig kan vara säker på att få med mig allt jag ska ha från butiken - häromdagen var det rent skrattretande. På min lista stod rotselleri, krossade tomater, köttfärs och ett par andra saker. Det fanns ingen rotselleri, endast passerade tomater vilket inte passade ändamålet och köttfärsen kom från Tyskland;-) Jag gick då på ICA i stället, där det aldrig i livet skulle fattas så pass basic grejer.

    Å andra sidan håller jag med dig om att det är roligt att kunna handla utländska matvaror på Lidl, ofta till ett väldigt bra pris.

    Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag nog kan handla på Lidl, men inte om jag har ont om tid och ork och har en lång lista med saker jag verkligen måste ha. Att gå dit lite mer på vinst och förlust och handla verkliga basvaror och så låta sig lockas av det inte så förutsebara funkar bättre.

    Och nej, Ullared sätter jag inte min fot på, men det beror mest på att jag hanterar stress och överbefolkning dåligt - och att jag aldrig har vägarna förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara angående argument om stress Ullared Betydligt obefintlig om du ni väljer lågperiod. Antar att du även gör så med övriga butiker kring storhelg...då stress är konstant Så välkommen till Gekås och dess stora trevliga personal som stora utbud av varor Falkenbergs bo

      Radera
  11. Jag har nog aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara skämmigt att handla i en viss mataffär. Jag handlar mycket på Lidl, tycker de har bra varor. Ullared har jag dock aldrig besökt och där är jag väl lite anti men då pga den konsumtionshets som det förknippas med. Har många arbetskamrater som åker till Ullared flera gånger om året och jag tycker bara att det är hemskt att höra om deras shopping spree's.

    SvaraRadera
  12. Vi handlar oftast på Willys samt på de två lokala mindre affärer som är dyr men som vi vill stödja. Då handlar det om mjölk och mindre saker som saknas.
    Kvalitet mellan märke- och affärsprodukter är oftast ganska små. Dock ser jag en skillnad när det gäller deras billigaste märke. Ica Basic och eldorado har oftast en sämre kvalitet.
    Handla svensk eller inte är inte den högsta prioritet. När det gäller grönsaker och frukt har inte Sverige de bästa förutsättning för att odla kvalitetsprodukter. Besprutning är ganska vanlig (och värst för potatis).
    Det finns ingen tradition av nötkött i Sverige och det är oftast dålig gammal mjölkko som man äter.
    Däremot köper jag svensk griskött.

    Fördelen med Lidl är att det kan finnas annat typ mat. Mer kött på bacontärningar till ex, annat styckning m m. Grönsaker är oftast bra. Men vi har ingen lidl i närområdet.

    SvaraRadera
  13. Har ni någon bra länk till e-nummer som har mer info än wikipedia och ändå är lättöverskådlig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äkta vara har en bra sida http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=9525
      Där kan man läsa vad det användas till etc

      Radera
  14. Jag är en stor fan av Lidl och speciellt deras olika veckor med mat från olika länder. Jag handlar aldrig efter "lista" utan handlar det som ser bra ut på butiken och har bra pris. Lidl är oxå bra för att det oftast går snabbt att handla där och att i stort sett alla butiker är lika så det är lätt att hotta även när man besöker en ny butik. Är ganska säker på att svinnet är mindre på en sån butik än ICA då de har ett smalare sortiment och sänker priset på allt ( incl bröd) som börjar få kort datum.

    SvaraRadera
  15. Till alla som tycker det är ett bra pris att 1 kg ost kostar bara 59 kr: Visst är det så - men har ni tänkt på att det går 10 liter mjölk på 1 kg ost? Vad tror ni hur mycket (eller snarare hur lite!) bonden får betalt då? Jag betalar hellre mer så att de svenska bönderna kan överleva. Och så vill jag ha ekologisk mjölk och ost - både för min, miljöns, kossornas och böndernas skull! Merkostnaden sparar jag lätt in på annat håll - ingen onödig shopping.

    /Elisabeth

    SvaraRadera
  16. Elisabeth, det är lagring av osten som kostar. Köp billig ost och lagra hemma

    (hoppas du köper dina mjölkprodukter från småmejerier typ Wapnö, Falköping, Skånemejerier, Hjordnära, Norrmejerier m.fl och inte av jätten Arla som pressar priserna och tvingar småmejerier att sluta)

    SvaraRadera
  17. Hannele: Du verkar inte förstå att ingen svensk bonde skulle kunna överleva om alla ostar kostade 59 kr per kilo (och därmed 1 liter mjölk bara 5,90 kr). Fråga gärna en bonde hur mycket fodret etc. kostar och hur lite de får betalt för sin egentliga arbetstid!

    De mejerier du nämner skulle jag inte precis beteckna som småmejerier. Självklart köper jag av dem, dvs. deras ekologiska mjölk, fil, grädde och smör - men sällan ost, då den småskaliga osttillverkningen håller mycket högre kvalitet. Gillar man som jag ost, nöjer man sig inte med mainstreamsmaken :-)

    De småskaliga ekologiska osttillverkarna skulle omöjligt kunna producera ost för bara 59 kr per kilo, de kan de lika gärna ge bort den direkt... Jag vill främja just denna produktionsform och betalar gärna mycket mer än bara 59 kr - och får välsmakande ostar på köpet!

    /Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elisabeth, man ska inte se ner till dem som nöjer sig med mainstreamsmaken, och det finnas mycket krav och ekologiskt ute på marknaden - utan den officiella märkningen. (jag kan inte argumentera detaljerat, för jag har inte full koll på böndernas vinstmarginaler på ost och spannmål, men Arla "hjälper till" att många små läggs ner)

      P.S.
      jag är ostoman av stora mått ♥

      Radera
    2. P.P.S.
      tänker du på hälsan, köp ohomogeniserade mjölkprodukter.

      Radera
  18. Jag ser inte ner på folk med mainstreamsmak vilket du försöker insinuera, Hannele.

    Men du verkar inte vilja se den problematik som alldeles för låga matpriser innebär - för miljön, bönderna, djuren och inte sist oss konsumenter - allt sämre matkvalité vilket t.ex. Mats-Eric Nilsson har skrivit flera böcker om. Ska mat kunna produceras allt billigare måste bönderna och matindustrin (alltså även Arla!) skära ner på kostnader och slutligen tumma på kvalitén, annars går det inte ihop. Mat är idag helt enkelt alldeles för billigt då alldeles för många inte är villiga att betala det som matproduktionen egentligen kostar. Det gör vi bara indirekt via skatten - utan alla EU-bidrag skulle vi nog knappt ha några svenska bönder kvar...
    Andelen utgifter för mat i hushållsbudgeten har sjunkit stadigt de senaste årtiondena! Det är alltså inte Arla som "hjälper till" att många små läggs ner, utan det är konsumenter som inte är beredda att betala det pris som krävs för bra mat. Bra mat = mat som produceras på ett socialt och ekologiskt hållbart sätt och som ger bönderna en vettig inkomst, utan några EU-bidrag.

    What you pay is what you get...

    /Elisabeth

    SvaraRadera
  19. det är fortfarande inte bonden som får mer betalt för den dyrare osten, utan osttillverkaren och den som lagrar osten...

    SvaraRadera
  20. Återigen - du verkar inte vilja förstå. Om konsumenterna inte vill betala mer, så pressas mejerierna som i sin tur pressar bönderna som är den svagaste länken. Kravbönder får iaf mer betalt för sin mjölk än konventionella. PRATA med en bonde!!!

    Härmed är diskussionen avslutad för min del - det känns inte lönt.

    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. sista heltidsbonde har pensionerat sig, men vi ser Highland cattle kor beta från vår altan ♥

      Radera
  21. Hur kan man tycka lidl är bra?Butiken har inte ens torrjäst.Sist jag var där saknades kungsörnens makaroner.Inte ens popcornmajs hade dom.Sen undrar man hur deras hantering av kött och dylikt ser ut.Dom senaste 4 månaderna har jag fått slänga "färska kycklingklubbor"samt ett pkt fläsk.Det har gått 2(!)månader sen jag var i kontakt med Lidl kundtjänst.Men nån värdecheck har inte jag sett röken av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att det beror på vad, var och hur man handlar. Jag är nöjd med mina inköp men köper t. ex inte kött. Jag kan tänka mig att olika butiker har olika bra utbud.

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin