måndag 25 augusti 2014

Mat & kultur i Umeå

Helgen tillbringades i Umeå som är en av mina absoluta favoritstäder! Jag låter ofta magen leda mig när jag är på resande fot och så även den här gången. Här kommer mina mat och kulturtips i Umeå!

Kulturbageriet

Jag anlände med nattåget vid 7-tiden på morgonen och den här gången skippade jag mitt vanliga frukostställe, Mekka (mysigt café/konditori ett par minuter från järnvägsstationen, öppnar kl 07). Istället gick jag ner till Storgatan för att leta upp Kulturbageriet som jag hade läst om. Där fick jag god frukost och jag hittade ett dessutom gammalt nummer av tidskriften Hunger. Jag har länge tänkt att läsa tidningen men det har av olika anledningar inte blivit av tidigare så nu har jag lite att ta igen för att jag tycker att den var väldigt bra! 

Sen bar det av till universitetsbiblioteket för lite jobb.Vi åt lunch på Fransosen som ligger på Campus. Stället drivs av Julien Huéber som var med och tävlade i Sveriges mästerkock förra året.  Fantastiskt gott! Trist lokal men fina råvaror. På dagens meny fanns bland annat KRAV lax med örtmajonnäs och potatis. Till det surdegsbröd och hembakt småkaka till kaffet.... Kan varmt rekommenderas om du har vägarna förbi! Har du inte vägarna förbi är det lätta att hoppa på bussen från stan till universitet. Till och med flygbussen stannar i närheten.

Lottas

Fredag kväll var det dags för After work på Lottas där jag kan rekommendera deras fish and chips (MSC märkt fisk). Lottas är mitt stamställe i Umeå trots att man kan behöva vänta länge på maten. God mat och trevligt folk helt enkelt!

2014-08-23 11.53.07.jpg

På lördagen besökte vi det nya Bildmuseet som ligger precis vid älven. Just nu har de flera intressanta utställningar, bland annat en om kinesisk samtidskonst. Lunch intogs på muséets restaurang, Hanson och Hammar (lunchbuffé och 3 varmrätter varav alltid en vegetarisk). Eftersom solen sken kunde vi dessutom sitta ute och äta, inte illa alls!

Untitled

På vägen tillbaka tog vi en sväng genom Vänortsparken där det var Bondens marknad (och det pågick även en inspelning av Svt´s program Go´kväll). Hade jag inte varit så mätt efter lunchen hade jag mer än gärna testat en Sjöbab (ljummet pitabröd som fylls med friterad strömmingsfilé, sallad och skärgårdsröra) från Gamla salteriet i Obbola eller Hagabröd.



Höjdpunkten på lördagen var annars surströmming! Äntligen blev jag introducerad i den ädla konsten att äta surströmming vilket för mig innebar hårt tunnbröd, smör, varm potatis, creme fraiche ELLER gräddfil, rödlök, gräslök och till sist lite surströmming som krydda. Jag provade både hela och fileer och måste säga att det smakade helt ok!

Allt som allt en väldigt trevlig helg i Umeå och jag hoppas att jag snart har tillfälle att åka tillbaka. Har du några bra Umeå-tips?

5 kommentarer:

  1. Men så roligt att du NÄSTAN besökte mina hemtrakter, jag bor i Skellefteå som ligger 14 mil norrut. :) Några bra tips på aktiviteter har jag tyvärr inte men jag vet att det finns ett stort intresse för ekologisk odling i området och säkert kan det gå att få hälsa på någon bonde och se sig omkring. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får bli Skellefteå nästa gång :-) Jag ska försöka att även ta mig upp till Luleå och Haparanda vid tillfälle. Så många städer att besöka :-)

      Radera
  2. Socialize! Ligger precis vid älven och har eko och lokalproducerat.

    SvaraRadera
  3. Umeå är fint, sonen studerade där tre år... jag har faktiskt ätit tre surströmmingar under tre kalas... men föredrar strömmingsluckans stekta strömming vid Magasinsgatan i Göteborg.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin