onsdag 20 augusti 2014

Bokonsdag: Bohusländska gårdsbutiker och kaféer



Idag blir det ännu en "Hemester inspirerande" bokrecension. Jag har tidigare skrivit om de föregående böckerna i serien, Halländska gårdsbutiker och kaféer och Västgötska gårdsbutiker och caféer. Liksom tidigare är det samma trio Ann-Kristin Lindh, Ann-Charlotte Fägerlind (fotograf) och Jonas Lindblad (formgivare) som ligger bakom boken.
Den här gången är Bohuslänska gårdsbutiker och kaféer som står i fokus. Trots att jag är mer eller mindre uppvuxen i Bohuslän (med undantag för ett antal år utomlands och ett kort stopp i Västergötland) är det många ställen som jag inte har besökt eller ens kände till. I boken får man följa med till bland annat till Töllås Fårgård Lamm, Café Zanzibar och Åstols Rökeri.Det enda som jag faktiskt har besökt är Bergs konditori på Marstrand och Café Zanzibar (som jag kommer att skriva om imorgon) . Egentligen bor jag jättenära både Bärby självplock och Hönö hembygdsgård där man kan få äkta Hönökaka. Framför allt borde jag ta mig till Bärby för att plocka sockermajs eller kål.

Liksom i föregående böcker är recepten helt fantastiska, eller vad sägs om fikonmarmelad från Koster trädgårdar, havtornstorsk á la Widéngården eller Jordgubbsbakelse från Bergs konditori (som jag skrev om förra veckan)

Liksom de andra böckerna är det en perfekt present till någon som behöver lite inspiration för utflykter i närområdet eller för att planera en hemester. Många av ställena har öppet året runt även om öppettiderna kan vara något begränsade.

Sen hittade jag följande på fotografen Ann-Kristins blogg:

För länge sedan var jag på en dejt med en kille. Vi åkte ut till havet för att ha lite picknick. Så självklart började regna så det slutade med att vi fick sitta i bilen och äta vilket jag såg som något kul att skratta åt. Men i hans fall var det för knippat med fattigdom. För när han var liten åkte de på semester i Sverige och de hade inte råd att äta på kaféer, då satt de i bilen med hemlagad mat och åt. Det var ju inte så lyckat för jag tycker det är lyxigt med hemmalagad mat och mysigt att sitta i bilen när regnet öser ner med god mat och varm dryck bara man är tillsammans.
Jag är glad att jag associerar hemlagat med mys snarare än fattigdom... Med egen picknick är man inte lika begränsad som om man måste hitta ställen att äta... Eller vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin