fredag 27 juni 2014

Keeping up with the Jones





"Keeping up with the Joneses" är ett begrepp som innebär att man vill hålla jämna steg, eller allra helst överträffa grannarna vad gäller konsumtion av statusprylar. Men vad kommer begreppet egentligen ifrån?


Den ursprungliga Jonesfamiljen sägs vara Edith Whartons (född Jones) fars förmögna familj. The Jones var en framstående New York familj som ägde delar av Chemical Bank (1824-1996) efter att ha gift sig med en av grundarens John Masons döttrar. Familjen Jones och andra rika familjer började bygga sommarhus i Hudson Valley i områdena kring Rhinecliff  och Rhinebeck. Husen blev bara större och större. 1853 byggde Elizabeth Schermerhorn Jones en 24-rums villa i gotisk stil som hon döpte till Wyndcliffe. Henry Winthrop Sargen,  känd amerikansk trädgårdsmästare, beskrev det som at det liknade ett skottsk slott men enligt Edith Whartons (brorsdotter till Elizabeth) var det mer "a gloomy monstrosity". Enligt historien ville flera naturligtvis överträffa Elizabeths prestigebygg och bland annat lät William B. Astor (gift med en kusin i Jones släkten) uppföra ett hus liksom Mary Mason Jones (moster/faster till Edith Warton) som byggde ett herrgårsliknande hus på Fifth Avenue and 57th Street långt innan det var fashionabelt att bo där. On finns med i Whartons Oskuldens tid där hon fått namnet Mrs Manson Mingott.

En modern tolkning av begreppet utforskades i filmen Keeping up with the Jones  där en till synes vanlig familj flyttar in i ett fint bostadsområde. De verkar har alla de senaste prylarna och koll på trenderna men egentligen är familjens enda syfte att marknadsföra ett antal utvalda olika produkter gentemot olika målgrupper som klasskamrater, grannar och frisörer. Jag såg om filmen häromdagen och den innehåller en hel del intressant samhälls/konsumtionskritik även om Demi Moore och David Duchovny inte är några karaktärsskådespelare. Just det här att vi ibland blir som förblindade i vår strävan att bygga vår identitet genom konsumtion, att vi inte reflekterar över varifrån våra köpimpulser stammar och hur det egentligen kommer sig att vi helt plötsligt är sugna på det där som alla andra också ska ha. Hur skapas egentligen trender?

En produkt är en vara, tjänst eller idé som tillgodoser organisationers, sociala gruppers eller privatpersoners behov och önskemål. Ett varumärke är en brokig samling tankar, känslor och åsikter som kanaliseras i en både medveten och omedveten förväntan på produkten.

Källa: the Brandman

Filmer innehåller även en hel del intressanta iakttagelser kring marknadsföring, framför allt så kallad "mun till mun marknadsföring". Jag kom också att tänka på uttrycket
”If you are not paying for it, you’re not the customer; you’re the product being sold” men idag är det inte helt lätt att avgöra var gränsen går...

Summa summarum är det dock bäst för både för plånboken och hälsan att inte försöka hålla jämna steg med Jones eller Svenssons eller någon annan för den delen. För som det visat sig så är min budget inte din utan alla har olika ekonomiska förutsättningar som vi ofta inte vet något som helst om....

Mer
Who Are the Joneses and Why Are We Trying to Keep Up With Them?

Stop Trying to "Keep Up with the Joneses"

5 kommentarer:

  1. hihi, jag struntar i mina tråkiga grannar, fortsätter att cykla till återvinning och låta ängsblommorna växa :)

    SvaraRadera
  2. Väldigt intressant, säger hon som just är på väg ut för att köpa en löparkjol, något jag knappt visste fanns för ett år sedan...:)

    SvaraRadera
  3. Rolig och hemsk film som visar hur fel det kan bli när man försöker hålla jämna steg med grannen....

    Värt att tänka på är att den där grannen som kör sammma gamla volvo sedan 15 år tillbaka, och som åker på cykelsemester istället för till Thailand kanske är den som är rikast på gatan...kanske till och med ekonomisktoberoende!

    SvaraRadera
  4. Låter bra Hannele!

    Löparjkol - har jag aldrig hört talas om ;-)

    Precis, Frivid42 - jag satsar på att bli den där cykelsemestergrannen :-D

    SvaraRadera
  5. Intressant recension, måste skriva upp filmen på min filmlista. Tack för länken till Wyndcliffe, berättelser om gamla kråkslott fascinerar mig alltid. Hur kan folk bara lämna dem och varför är det ingen som bryr sig?

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin