onsdag 25 juni 2014

En natt i en trädkoja



Många är nyfikna på huset så man blir ombedd att hänga ut den här skylten på trappan

För två år sedan bloggade jag om Trætophuset på Kaløvig Center, ett litet konferenscenter med miljöfokus vid Følle Strand norr om Århus.  Det 10 m2 stora huset ligger 8 meter upp i trädet. Det är designat och konstruerat av firman La Cabane Perchée i Provence, som har byggt fler än 300 trädkojor över hela världen.

Huset är främst tänkt att användas som möteslokal för 4-5 personer men kan också bokas för övernattning (i bäddsoffa) för två personer. Jag passade på att ta en tur till Danmark i början på juni hade turen att trädkojan var ledig.


Det finns el indraget så att man kan koka sig en kopp te.

För mig som lider lite av höjdskräck var det en smula obehagligt att gå upp för trappan men väl uppe i huset vande man sig snabbt vid att det gungade lite. 
Det första intrycket var att det var förhållandevis rymligt inuti huset och de andra intrycket var hur gått det doftade av cederträ.



Bäddsoffa (inte superbekväm dock)

Jag sov gott i trädkojan. Det  kändes lite som att bli gungad till sömns av trädet. Dock vaknade man tidigt av morgonsolen och inte minst alla fåglar...

 

Naturligtvis fanns det lämplig läsning 

Annars var det roligt att läsa gästböckerna. Många var dessutom återkommande gäster men jag hittade ingen annan svensk i rullorna. Jag blev sugen på att komma tillbaka och övernatta till hösten. När löven har fallit är utsikten fantastisk! Eftersom det finns värme i trähuset (och tofflor att låna) kan man även övernatta om vintern. Däremot bör man söka sig till rummet på marken om det blir åskväder...


Frukost på altanen, 8 m upp....

När man bokar Trætophuset får man även ett rum i en sidobyggnad där det fnns tillgång till bad och toalett. Där hämtar man även sin frukost. För mig som gillar miniboenden var det en jättekul upplevelse att faktiskt på provbo i ett! Nu är nästa mål att få till ett besök i mer närbelägna Falköping för att övernatta i Islanna trädhushotell,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin