torsdag 20 september 2012

Köpstopp är fortfarande hett

Time To Shop

Bild [Clint]

Många har hävdat att köpstopp är en övergående trend men det fortsätter uppenbarligen att engagera människor. Anna är ny chefredaktör för inredningstidningen Allt i hemmet och har skrivit en uppmärksammad krönika om köpstopp

Denise Rudeberg kommenterar också Annas krönika. Roligast där är läsaren "Emmas" kommentar till Denise

"Jag tänker ofta på att ha ett köpstopp. Men jag undrar om jag klarar av det?Tänker mig ett upplägg där jag köper den där HM-kjolen, Hopetröjan och Hopekängorna först. Svarta Acne Skin. Och definitivt en stickad sak från Zadig & Voltaire. Och kanske kanske en kort rock. Sen måste jag köpa en smokingklänning till en fest. Ett gäng svarta Wolfords. Men SEN. SEN är jag klar och då borde jag klara ett köpstopp till jul – kanske ännu längre? Det är ju knäppt. Men – det värsta av allt – jag tänker mig dessutom en b e l ö n i n g till mig själv i form av en schysstare handväska, gärna i någon udda färg. ps får man köpa till barnen?"

Själv har jag gått över från köpstopp till vad jag kallar medveten konsumtion. Jag har sällan något shoppingsug, går inte in i affärer om jag inte ska handla något och tycker mest det är jobbigt när jag måste imförskaffa saker till barnen som vinterskor, gympakläder etc.

Hur ser din relation till shopping ut? Har du funderat över köpstopp?

12 kommentarer:

  1. Jag har aldrig haft ett riktigt köpstopp, men har gått över till att handla mer hållbart gradvis. Nu tycker jag som du att det är jobbigt att gå i affärer och när jag väl behöver något (nu har det blivit en del mammakläder) så köper jag det på tradera. Samma sak med barnkläder

    SvaraRadera
  2. Jag känner lite panik över vår konsumtion. Vi är inte extrema, men det är ju alltid nåt som behövs (att vi köpte hus för knappt ett år sen bidrar starkt). Min sambo köper gärna grejer billigt på typ Jula och jag får lite andnöd när jag tänker på hur mycket av de här billiga grejerna som kommer att paja och hamna på tippen i förtid. Jag är nog väldigt sugen på ett köpstopp, för min egen sinnesfrids skull.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte köpstopp, men försöker att handla färre saker. Kostar på mig en regnjacka av bra kvalitet som håller, men struntar i att köpa en billig t-shirt. Gör eget chaité och ger som present istället för att köpa någon grej. Jag försöker tänka inför varje inköp om det verkligen är något jag behöver och struntar i att gå i butiker om det inte är något jag verkligen behöver.

    SvaraRadera
  4. Köpstopp är inget för mej, jag vill njuta och unna mej saker nu, men mycket återvinning och sånt, som alltid tidigare också... Och barnen är förnuftiga konsumenter. Utan köpstopp.

    SvaraRadera
  5. Nej, inget köpstopp men medveten konsumtion. Har i och för sig aldrig gillar aktiviteten "shopping" så för mig är det ingen större uppoffring. Gillar återvinning, återanvändning och uppgradering av gammalt. Och att rensa ut. Ägodelar tynger.

    SvaraRadera
  6. Jag har just nu ett två månader långt köpstopp men jag har trappat ner min konsumtion under en lång tid så skillnaden blir inte så stor. Mycket har jag det för att få igång en diskussion om konsumtion med andra. Men jag måste ju tänka både en och två gånger innan jag köper något. Dock blir jag lite konfunderad över hur jag ska lösa alla presenter till barnkalasen...

    SvaraRadera
  7. Gillar inte att handla - länge leve den svarta stilen - då blir det enkelt! När jag var fattig student intalade jag mig att jag inte ville ha grejorna i alla fall och det är en tanke som fortfarande sitter hårt i sinnet. Hittar jag inte det som duger får det vara och jag har höga krav.

    SvaraRadera
  8. Tankekatten, jag det är lite klurigt. Hoppas att du får några bra tips efter ditt blogginlägg. jag tycker att det blir svårare och svårare men har å andra sidan hört från arbetskamrater att det här med kalas dör ut i mellanstadiet. Det blir vanligare att de får ta med några vänner och hitta på något istället, typ gå på bio och så.

    SvaraRadera
  9. Köpstopp är verkligen inte ute. Skulle jag säga. Har själv just dragit igång mitt projekt. Sedan behöver inte köpstopp vara någonting tråkigt och svårt utan kan även vara jävligt roligt. Fantasin får flyga som aldrig förr. Och så grym blogg måste jag säga!

    SvaraRadera
  10. Det ska bli intressant att följa ditt projekt Rebecka! Hör av dig om du vill gästblogga :-)

    SvaraRadera
  11. jag hade köpstopp under år 2010 med inspiration från dig och judith levine. (tror jag hon hette)
    ett köpstopp går ju inte riktigt över. och jag är så tacksam!
    åtföljdes av medveten konsumtion, mindre boende och en massa nyttigheter :)

    SvaraRadera
  12. Tack Ann-Christine!
    Ja är gärna med och bidrar till ditt bloggprojekt om jag kan. Alltid kul att få kontakt med andra likasjälade. Så säg bara till när och hur.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin