torsdag 13 september 2012

Gästinlägg: Vad jag vunnit genom frivillig enkelhet







Idag blir det ett nytt gästinlägg från Karin som regelbundet gästbloggar här på Köpstoppsbloggen. 


Jag har funderat mycket på frivillig enkelhet (voluntary simplicity) som ett sätt att genom begränsning eller hellre uttryckt förenkling av livet skapa mer tid för det som verkligen är viktigt oavsett om det är egna projekt eller något för familjen. (Böcker som inspirerat mig är ”Lev enklare” av Gisela Linde, ”Rik på riktigt ” av Jörgen Larsson och Fredrik Warberg och ”Växla ner” av Karin Lilja). Har det hänt något då? Jo, jag har gått ner i arbetstid och har en helt ledig dag då och då vilket är otroligt skönt. Jag bjuder oftare in till knytkalas utan att skämmas (tidigare bjöd jag på middagar men var ofta otroligt stressad över matlagningen). Vi har fördelat matlagningsansvaret på alla i familjen (även ungdomarna) och jag har startat regelbundna roliga sammankomster med vänner. Vi har matlag med en familj en gång/månad, med en annan lagar vi vegetarisk mat och handarbetar (eller låter bli) också en gång/månad. Jag har också startat en strukturerad pratgrupp med en grupp roliga kvinnor (en mycket god vän och kompisar till henne). Vi är 4 stycken. Den vi är hos har bestämt vad vi skall prata om men berättar det först när vi är på plats (åldrandet, vad vi gör om 10 år och ordet ”bekymmerslöshet” har det hittills handlat om). Den personen inleder lite om varför hon valt just detta ämne. Sen får var och en en förutbestämd tid tex 3 minuter. Ingen avbryter, frågar eller säger något när någon annan pratar. När man gått laget runt pratar alla tillsammans och först därefter fikar vi. 1,5-2 timmar brukar vi hålla på.
Jag gillar den här strukturen mycket! Man dyker direkt in på väsentligheterna och avbryts inte hela tiden av frågor eller ”kan du skicka mjölken”. Jag hade nog inte orkat eller tänkt på att starta dessa sammankomster om inte vardagslivet känts relativt lugnt och hanterbart. Nu låter jag himla präktig och redig. Så här har jag det i det yttre. I det inre upplever jag att det är svårare att förenkla. Tänk om det hade varit lika enkelt att städa bort eller stuva undan alla orostankar! Det hade varit underbart! 

Karin 

Väldigt intressant att höra om förändringar i vardagen och vad de kan leda till! Vill du dela med dig av dina upplevelser av frivillig enkelhet eller något annat så får du gärna maila till antianki@gmail.com.



5 kommentarer:

  1. Det lät intressant med en strukturerad pratgrupp...

    SvaraRadera
  2. Det där med samtalsgrupp tycker jag verkar vara en jättebra ide. Alla får komma till tals och förhoppningsvis blir det intressanta diskussioner utifrån var och ens erfarenheter och åsikter. Alltid roligt med nya tankar och andras sätt att se på saker och ting. Bra ide och intiativ. Me

    SvaraRadera
  3. underbar läsning och mkt inspirerande :)

    SvaraRadera
  4. Härligt! Är också ledig men en hel dag i veckan och det är bara så värt... Strukturerad samtalsgrupp verkar spännande... Tack för ide´n...

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin