måndag 3 september 2012

Gästinlägg: Om du bara fick äta 10 livsmedel….D





Idag blir det ett gästinlägg från Karin som regelbundet gästbloggar här på Köpstoppsbloggen.
Ibland roar jag mig med tankeexperiment som tex ”om jag bara fick äta 10 livsmedel under ett
år eller resten av livet, vilka hade jag då valt?”. Jag kom fram till dessa

-potatis
-kyckling
-bönor
-morötter
-ägg
-sallad
-äpplen
-smör
-vete
-tomat

Med hjälp av kryddor skulle det kunna bli helt okej smakmässigt. Det skulle också bli okej
färgmässigt på tallriken och jag tror det skulle duga näringsmässigt också.

Sallad valde jag för att det finns så många olika blad att variera med. Så är det med äpplen och bönor också. Kyckling tröttnar jag aldrig på och inte morötter heller. Vete valde jag för att kunna baka bröd men det skulle bli himla tråkiga och bleka sådana utan grövre mjöl och fröer. Jag kanske skulle välja råg istället… Jag som tycker så mycket om min morgonmüsli skulle nog behöva lägga till havre och filmjölk för att det skulle fungera i längden. Dessutom är jag mycket förtjust i kakor och godis så socker och kakao skulle också behöva vara med. Och kaffe förstås och rödvin…Intressant att tänka på även om jag direkt inser svårigheterna!

Karin


Nästa vecka gästbloggar Karin om sitt köpstopp på ny textil!

P.S Vill du gästblogga? Maila till antianki@gmail.com

2 kommentarer:

  1. super svårt! Man måste tänka näringsrikt och nyttigt också. Men jag hade valt garanterat ägg...sen måste jag nog klura lite...=)

    SvaraRadera
  2. mycket intressant tankeexperiment!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin