torsdag 6 september 2012

Gästinlägg: Nytextilköpstopp augusti 2011 till augusti 2012






Denna fina fågel från Halmens Hus i Bengtsfors köpte jag alltså inte..



Idag gästbloggar Karin om sitt årslånga köpstopp på ny textil.


Under ett år skulle jag låta bli att köpa några nya kläder eller skor till mig och inte heller något nytt textilt till hemmet. Så här gick det:

Augusti: Första månaden. Undantaget walkingskor (som skulle köpts i USA under våren)köptes tidigt, annars inget. Inget sug, inga behov, bara skönt att slippa affärer. Jag går dessutom omkring och känner mig rik. Det är mycket behagligt oavsett om det är med sanningen överensstämmande eller inte.

November: Jag har det ovanligt bra förspänt. Jag har vänner som gillar att köpa nytt, har en tendens att gå upp i vikt så att kläder blir för små och är snälla nog att regelbundet förse mig med en kasse avlagda kläder. Därigenom behöver jag ytterst sällan köpa tex T-shirtar själv. Denna månad kom K. med en påse. När jag hade sorterat bort det jag inte ville ha återstod 12 tröjor (2 tunna stickade, 5 linnen och 5 T-shirtar) och tre par oanvända trosor. Himla bra!

Mars: Nu börjar jag längta efter att köpa mig en ny träningströja - en lite pösig yogatröja är det jag vill ha. Det börjar samla på sig av kläder att längta efter… Men det känns inte jobbigt att avstå och inte heller längtar jag efter att gå i affärer. Inte en enda gång har jag känt något behov av något textilt till hemmet! Det kanske säger mer om mitt relativa ointresse för att förnya hemmet än om hemmets verkliga behov!

April: Jag har gjort ett misstag: handlat en kudde på IKEA som jag knappt behövde. Jag köpte en billig kudde som jag har tänkt ha på altanen . Den var nära kassorna och slank med så som servetter och ljus brukar göra . Inte förrän efteråt insåg jag mitt misstag..I januari började jag känna ett behov av en tunn, svart, långärmad bomullströja. Nu har jag faktiskt hittat både en svart och en lila tröja i ekologisk bomull till extrapris för det presentkort jag fick i julklapp. 300 kr återstår av dessa pengar. De skall sparas till om jag behöver något textilt akut: underkläder, strumpbyxor eller dylikt.

Juni + juli: Nu går jag mot slutet. På semestern har vi besökt ett antal loppisar och jag har hittat några fina saker: lite slitna finskor för 10 kronor och två klänningar varav en är ganska galen och från 70-talet(25kr). I vanliga secondhand-affärer har jag hittat två klänningar till, varav en är så snygg att jag skall ha den på bröllop i helgen (kostnad 67kr, röd, ärmlös, vid i kjolen).
Under året av köpstopp har jag inte lidit brist på något. Inte heller känt mig felklädd/ fult klädd eller behövt låna något för att klara mig och då har jag ändå varit på två bröllop och föreläst för några hundra personer på stadens tjusigaste hotell. Egentligen har nytextil- köpstoppet varken varit svårt eller utmanat mig speciellt mycket. Jag är inte så intresserad av kläder och märken (förutom träningskläder), behöver ju inga på jobbet då vi alltid går i ”vårdpyjamas”, gillar inte att trängas med folk i affärer och dessutom har jag en massa kläder. Det skulle nog vara en större förändring och utmaning för mig att tvingas att gå i affärer och handla nya kläder regelbundet. En gång har jag medvetet brutit mot köpstoppet och köpt något nytt: den lite pösiga träningströjan som jag nämnt tidigare. Jag började känna mig tjock om magen och gick och handlade mig en passande tröja. Sen fick jag så dåligt samvete att den fortfarande inte använts.. När min simväska gick sönder och jag bloggade om det så fick jag faktiskt en ny väska av en läsare. Väskan var precis enligt mina behov. Vad förvånad jag blev - och glad! När vårt överkast gick sönder var jag riktigt kreativ och sydde ett nytt överkast av loppisgardiner (10kr)som syddes på ett kasserat och sparat överkast. Det blev riktigt snyggt!
Jag som gillar att ha olika utmaningar funderar nu på vad som kommer att bli nästa. Det handlar aldrig om att späka sig och göra livet tråkigt när jag ger mig själv begränsningar. Nej, jag vill utmana mina vanor och tankar! Kanske jag skulle bestämma mig för att ha klänning två gånger i veckan fram till jul till exempel.. Jag som pendlar: cyklar, åker buss och tåg och sen direkt byter kläder när jag kommer fram hoppar oftast av enkelhetsskäl i jeans och tröja på morgonen. Det är okej men i längden ganska tråkigt. En koll av klänningsbeståndet visade att garderoben innehåller en hel del. Vissa är inte använda på mycket länge. Läge att testa dem alltså och gilla dem eller att inse att de inte kommer att användas med glädje och hellre ge bort dem.
Karin
Nästa vecka gästbloggar Karin om vad hon har vunnit på frivillig enkelhet.

7 kommentarer:

  1. jag som kan köpa fin hemslöjd, unna mej lite

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att läsa om ditt textilstopp! Jag försöker själv att handla mycket lite kläder, och bara på second hand.

    SvaraRadera
  3. Hej Ann-Christin och Karin!

    >>Jag som gillar att ha olika utmaningar funderar nu på vad som kommer att bli nästa.<<

    Jag har nyss läst ut Dygdens glädje (199 sidor) av Johan Wennström där han i det mest intressanta och avslutande 5e kapitlet skriver om sex kärndygder och relaterade karaktärsdrag. Han menar att bejakande av dessa dygder och karaktärsdrag berikar livet och har många andra positiva effekter. Kanske kan man se köpstopp som en övning eller utmaning främst i dygden Återhållsamhet och karaktärsdragen Självkontroll och Måttlighet? Kan man i så fall tänka sig andra givande övningar och utmaningar i andra dygder och karaktärsdrag?

    De sex kärndygder (och relaterade karaktärsdrag):
    1) Vishet (Kreativitet, Nyfikenhet, Självständigt tänkande, Bildningslust)
    2) Tapperhet (Mod, Uthållighet, Ärlighet)
    3) Humanitet (Kärlek, Altruism, Vänlighet, Känslans intelligens)
    4) Rättrådighet (Välutvecklad känsla för rättvisa och jämlikhet)
    5) Återhållsamhet (Självkontroll, Måttlighet, Ödmjukhet)
    6) Transcendens (tillhörighet med någonting större än en själv - Förmåga att uppskatta skönhet, Hoppfullhet, Tro)

    SvaraRadera
  4. Dygdens glädje verkar som en intressant bok. De flesta utmaninga rinnehåller ju både tapperhet och återhållsamhet men visst vore det värdefullt om man kunde få in sådant som hoppfullhet och välighet.

    SvaraRadera
  5. Intressant och bra skrivet!
    Ja, att gå in i en klädaffär, se något snyggt, titta,känna och kanske prova. Sedan tänka "nej, jag behöver det inte" och hänga tillbaka plagget. Det kan man väl kalla för en form av frihet :)

    SvaraRadera
  6. Kul att se att någon annan genomfört ett liknande projekt som jag själv just satt igång..skulle vara kul att läsa om Karins år. Kan man hitta hennes blogg någonstans?

    SvaraRadera
  7. Hej Rebecka, Karin bloggar exklusivt för Köpstoppsbloggen. Tills vidare får du nöja dig med hennes tidigare gästinlägg.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin