måndag 11 juni 2012

Matmåndag: Baka bröd

Home-baked bread

Brödbilden är tagen av tristanf, med Creative Commons Attribution-licens

Jag har länge gått och tänkt på att jag borde bli bättre på att baka bröd. Jag gillar ju att baka i allmänhet och jag vet att det egentligen inte är så svårt, att det mest handlar om att sätta igång men ändå har det inte blivit av på länge. Men nu har jag fått ett extra incitament.

I torsdags morse fick min dotter en allvarlig allergisk chock när hon åt frukost. Som tur var bor vi bara några få minuters bilfärd från vårdcentralen (just då var jag väldigt tacksam över att vi fortfarande har bil) och fick snabbt hjälp att häva den. Vi har ännu inte helt kommit på vad det var som utlöste den och vi har även sedan tidigare överkänslighet mot flera livsmedel i familjen så nu ska jag ta tag i brödbakandet igen.

Från Karin som ofta gästbloggar fick jag ett smart tips på 

Brödtips

Jag drabbas ofta av lust att baka bröd när jag är på landet. Tid finns men sällan alla ingredienser (jag gillar bröd med en massa gryn och fröer i). Förra sommaren kom jag på en lösning. Jag mätte upp favoritreceptets alla grova ingredienser och tog med mig till landet i en påse. Väl där kunde jag skålla det jag hade med mig och komplettera med vetemjöl och jäst (som alltid finns på plats). Gott! Och smart tycker jag!   Karin


Så nu vill jag be om era bästa brödrecept! Kommentera eller maila mig på antianki@gmail.com

5 kommentarer:

  1. http://mattlo.se/det-fantastiska-brodet/ Det här
    är mkt enkelt o supergott!

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet! Det ska jag prova!

    SvaraRadera
  3. Här är hur jag gör när jag äntligen tar mig tid till baka. Morot gör det så himla saftigt och gott.

    http://ceciliastankar.blogspot.se/2010/07/50-g-jast-5-dl-vatten-05-dl-olja-15-tsk.html

    SvaraRadera
  4. Verkar gott, särskilt som jag gillat pumpafrön!

    SvaraRadera
  5. ungefär så som man gör på vandring...

    Pinnbröd är inte dumt heller, blanda allt i en påse och tillsätta vatten.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin